Wednesday, December 28, 2011

~Jang Geum; sumber inspirasi~



assalamualaikum wbt

Ramai sungguh yang demam Korean Drama sekarang ni, kan? Samalah dengan diri ini, kalau boleh hari-hari nak tengok Korean Channel...hehe...Tv Alhijarah turut memuatkan slot drama Korea, dan siri Jewel in the Palace baru sahaja selesai episodnya. Kisah hidup di istana pada masa silam yang merupakan intipati siri ini secara tidak langsung telah membuatkan diri ini memahami serba sedikit dengan sejarah Pemerintahan Korea. Watak utamanya Jang Geum juga telah digarap begitu sempurna.

Kagum sungguh dengan wanita yang bernama Jang Geum ini. Walaupun beliau hanyalah salah satu watak dalam siri drama Jewel in the Palace, tetapi wataknya telah meninggalkan kesan yang mendalam buat diri ini. Watak Jang Geum merupakan sumber inspirasi buat diri ini. Membuatkan diri ini ingin menjadi seperti Jang Geum.

Sifat peribadi Jang Geum yang mengagumkan:
-Lemah lembut tetapi tegas
-Bercakap apabila perlu
-Sentiasa senyum dan bermanis muka
-Sentiasa ingin tahu
-Suka membaca
-Bersungguh-sungguh dalam melaksanakan tugasannya
-Mempunyai keyakinan diri yang tinggi
-Penyabar
-Bijak menangani masalah

Bolehkah diri yang keras ini menjadi selemah lembut Jang Geum? Bolehkah diri ini menjadi sesabar Jang Geum? Bolehkah diri ini menjadi sededikasi Jang Geum? Orang kata practice make perfect, ye tak? hehehe....

Andai diamati sifat peribadi Jang Geum ini, bukankah inilah sifat-sifat yang perlu ada pada seorang muslimah yang solehah? Semua sifat-sifat ini adalah sifat yang diajarkan oleh Rasulullah SAW kepada kita selaras dengan kehendak Allah SWT. Moga muslimah semuanya dapat mencontohi Jang Geum dan menjadi insan solehah, amin.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...