Friday, December 31, 2010

~1 kehilangan~

melangkah ke tahun baru dengan satu kehilangan...Allah lebih menyayangi Pak Ndak Man (adik abah)..moga Allah mencucuri rahmat ke atas rohnya...Al-fatihah...



***
HIKMAH KEMATIAN

-H
ARUN YAHYA-


Kehidupan berlangsung tanpa disadari dari detik ke detik. Apakah anda tidak menyadari bahwa hari-hari yang anda lewati justru semakin mendekatkan anda kepada kematian sebagaimana juga yang berlaku bagi orang lain?

Seperti yang tercantum dalam ayat “Tiap-tiap yang berjiwa akan merasakan mati. Kemudian hanyalah kepada Kami kamu dikembalikan.” (QS. 29:57) tiap orang yang pernah hidup di muka bumi ini ditakdirkan untuk mati. Tanpa kecuali, mereka semua akan mati, tiap orang. Saat ini, kita tidak pernah menemukan jejak orang-orang yang telah meninggal dunia. Mereka yang saat ini masih hidup dan mereka yang akan hidup juga akan menghadapi kematian pada hari yang telah ditentukan. Walaupun demikian, masyarakat pada umumnya cenderung melihat kematian sebagai suatu peristiwa yang terjadi secara kebetulan saja.

Coba renungkan seorang bayi yang baru saja membuka matanya di dunia ini dengan seseorang yang sedang mengalami sakaratul maut. Keduanya sama sekali tidak berkuasa terhadap kelahiran dan kematian mereka. Hanya Allah yang memiliki kuasa untuk memberikan nafas bagi kehidupan atau untuk mengambilnya.

Semua makhluk hidup akan hidup sampai suatu hari yang telah ditentukan dan kemudian mati; Allah menjelaskan dalam Quran tentang prilaku manusia pada umumnya terhadap kematian dalam ayat berikut ini:

Katakanlah: “Sesungguhnya kematian yang kamu lari daripadanya, maka sesungguhnya kematian itu akan menemui kamu, kemudian kamu akan dikembalikan kepada (Allah), yang mengetahui yang gaib dan yang nyata, lalu Dia beritakan kepadamu apa yang telah kamu kerjakan.” (QS. 62:8)

Kebanyakan orang menghindari untuk berpikir tentang kematian. Dalam kehidupan modern ini, seseorang biasanya menyibukkan dirinya dengan hal-hal yang sangat bertolak belakang [dengan kematian]; mereka berpikir tentang: di mana mereka akan kuliah, di perusahaan mana mereka akan bekerja, baju apa yang akan mereka gunakan besok pagi, apa yang akan dimasak untuk makan malam nanti, hal-hal ini merupakan persoalan-persoalan penting yang sering kita pikirkan. Kehidupan diartikan sebagai sebuah proses kebiasaan yang dilakukan sehari-hari. Pembicaraan tentang kematian sering dicela oleh mereka yang merasa tidak nyaman mendengarnya. Mereka menganggap bahwa kematian hanya akan terjadi ketika seseorang telah lanjut usia, seseorang tidak ingin memikirkan tentang kematian dirinya yang tidak menyenangkannya ini. Sekalipun begitu ingatlah selalu, tidak ada yang menjamin bahwa seseorang akan hidup dalam satu jam berikutnya. Tiap hari, orang-orang menyaksikan kematian orang lain di sekitarnya tetapi tidak memikirkan tentang hari ketika orang lain menyaksikan kematian dirinya. Ia tidak mengira bahwa kematian itu sedang menunggunya!

Ketika kematian dialami oleh seorang manusia, semua “kenyataan” dalam hidup tiba-tiba lenyap. Tidak ada lagi kenangan akan “hari-hari indah” di dunia ini. Renungkanlah segala sesuatu yang anda dapat lakukan saat ini: anda dapat mengedipkan mata anda, menggerakkan badan anda, berbicara, tertawa; semua ini merupakan fungsi tubuh anda. Sekarang renungkan bagaimana keadaan dan bentuk tubuh anda setelah anda mati nanti.

Dimulai saat anda menghembuskan napas untuk yang terakhir kalinya, anda tidak ada apa-apanya lagi selain “seonggok daging”. Tubuh anda yang diam dan terbujur kaku, akan dibawa ke kamar mayat. Di sana, ia akan dimandikan untuk yang terakhir kalinya. Dengan dibungkus kain kafan, jenazah anda akan di bawa ke kuburan dalam sebuah peti mati. Sesudah jenazah anda dimasukkan ke dalam liang lahat, maka tanah akan menutupi anda. Ini adalah kesudahan cerita anda. Mulai saat ini, anda hanyalah seseorang yang namanya terukir pada batu nisan di kuburan.

Selama bulan-bulan atau tahun-tahun pertama, kuburan anda sering dikunjungi. Seiring dengan berlalunya waktu, hanya sedikit orang yang datang. Beberapa tahun kemudian, tidak seorang pun yang datang mengunjungi.

Sementara itu, keluarga dekat anda akan mengalami kehidupan yang berbeda yang disebabkan oleh kematian anda. Di rumah, ruang dan tempat tidur anda akan kosong. Setelah pemakaman, sebagian barang-barang milik anda akan disimpan di rumah: baju, sepatu, dan lain-lain yang dulu menjadi milik anda akan diberikan kepada mereka yang memerlukannya. Berkas-berkas anda di kantor akan dibuang atau diarsipkan. Selama tahun-tahun pertama, beberapa orang masih berkabung akan kepergian anda. Namun, waktu akan mempengaruhi ingatan-ingatan mereka terhadap masa lalu. Empat atau lima dasawarsa kemudian, hanya sedikit orang saja yang masih mengenang anda. Tak lama lagi, generasi baru muncul dan tidak seorang pun dari generasi anda yang masih hidup di muka bumi ini. Apakah anda diingat orang atau tidak, hal tersebut tidak ada gunanya bagi anda.

Sementara semua hal ini terjadi di dunia, jenazah yang ditimbun tanah akan mengalami proses pembusukan yang cepat. Segera setelah anda dimakamkan, maka bakteri-bakteri dan serangga-serangga berkembang biak pada mayat tersebut; hal tersebut terjadi dikarenakan ketiadaan oksigen. Gas yang dilepaskan oleh jasad renik ini mengakibatkan tubuh jenazah menggembung, mulai dari daerah perut, yang mengubah bentuk dan rupanya. Buih-buih darah akan meletup dari mulut dan hidung dikarenakan tekanan gas yang terjadi di sekitar diafragma. Selagi proses ini berlangsung, rambut, kuku, tapak kaki, dan tangan akan terlepas. Seiring dengan terjadinya perubahan di luar tubuh, organ tubuh bagian dalam seperti paru-paru, jantung dan hati juga membusuk. Sementara itu, pemandangan yang paling mengerikan terjadi di sekitar perut, ketika kulit tidak dapat lagi menahan tekanan gas dan tiba-tiba pecah, menyebarkan bau menjijikkan yang tak tertahankan. Mulai dari tengkorak, otot-otot akan terlepas dari tempatnya. Kulit dan jaringan lembut lainnya akan tercerai berai. Otak juga akan membusuk dan tampak seperti tanah liat. Semua proses ini berlangsung sehingga seluruh tubuh menjadi kerangka.

Tidak ada kesempatan untuk kembali kepada kehidupan yang sebelumnya. Berkumpul bersama keluarga di meja makan, bersosialisasi atau memiliki pekerjaan yang terhormat; semuanya tidak akan mungkin terjadi.

Singkatnya, “onggokkan daging dan tulang” yang tadinya dapat dikenali; mengalami akhir yang menjijikkan. Di lain pihak, anda – atau lebih tepatnya, jiwa anda – akan meninggalkan tubuh ini segera setelah nafas anda berakhir. Sedangkan sisa dari anda – tubuh anda – akan menjadi bagian dari tanah.

Ya, tetapi apa alasan semua hal ini terjadi?

Seandainya Allah ingin, tubuh ini dapat saja tidak membusuk seperti kejadian di atas. Tetapi hal ini justru menyimpan suatu pesan tersembunyi yang sangat penting

Akhir kehidupan yang sangat dahsyat yang menunggu manusia; seharusnya menyadarkan dirinya bahwa ia bukanlah hanya tubuh semata, melainkan jiwa yang “dibungkus” dalam tubuh. Dengan lain perkataan, manusia harus menyadari bahwa ia memiliki suatu eksistensi di luar tubuhnya. Selain itu, manusia harus paham akan kematian tubuhnya - yang ia coba untuk miliki seakan-akan ia akan hidup selamanya di dunia yang sementara ini -. Tubuh yang dianggapnya sangat penting ini, akan membusuk serta menjadi makanan cacing suatu hari nanti dan berakhir menjadi kerangka. Mungkin saja hal tersebut segera terjadi.

Walaupun setelah melihat kenyataan-kenyataan ini, ternyata mental manusia cenderung untuk tidak peduli terhadap hal-hal yang tidak disukai atau diingininya. Bahkan ia cenderung untuk menafikan eksistensi sesuatu yang ia hindari pertemuannya. Kecenderungan seperti ini tampak terlihat jelas sekali ketika membicarakan kematian. Hanya pemakaman atau kematian tiba-tiba keluarga dekat sajalah yang dapat mengingatkannya [akan kematian]. Kebanyakan orang melihat kematian itu jauh dari diri mereka. Asumsi yang menyatakan bahwa mereka yang mati pada saat sedang tidur atau karena kecelakaan merupakan orang lain; dan apa yang mereka [yang mati] alami tidak akan menimpa diri mereka! Semua orang berpikiran, belum saatnya mati dan mereka selalu berpikir selalu masih ada hari esok untuk hidup.

Bahkan mungkin saja, orang yang meninggal dalam perjalanannya ke sekolah atau terburu-buru untuk menghadiri rapat di kantornya juga berpikiran serupa. Tidak pernah terpikirkan oleh mereka bahwa koran esok hari akan memberitakan kematian mereka. Sangat mungkin, selagi anda membaca artikel ini, anda berharap untuk tidak meninggal setelah anda menyelesaikan membacanya atau bahkan menghibur kemungkinan tersebut terjadi. Mungkin anda merasa bahwa saat ini belum waktunya mati karena masih banyak hal-hal yang harus diselesaikan. Namun demikian, hal ini hanyalah alasan untuk menghindari kematian dan usaha-usaha seperti ini hanyalah hal yang sia-sia untuk menghindarinya:

Katakanlah: “Lari itu sekali-kali tidaklah berguna bagimu, jika kamu melarikan diri dari kematian atau pembunuhan, dan jika (kamu terhindar dari kematian) kamu tidak juga akan mengecap kesenangan kecuali sebentar saja.” (QS. 33:16)

Manusia yang diciptakan seorang diri haruslah waspada bahwa ia juga akan mati seorang diri. Namun selama hidupnya, ia hampir selalu hidup untuk memenuhi segala keinginannya. Tujuan utamanya dalam hidup adalah untuk memenuhi hawa nafsunya. Namun, tidak seorang pun dapat membawa harta bendanya ke dalam kuburan. Jenazah dikuburkan hanya dengan dibungkus kain kafan yang dibuat dari bahan yang murah. Tubuh datang ke dunia ini seorang diri dan pergi darinya pun dengan cara yang sama. Modal yang dapat di bawa seseorang ketika mati hanyalah amal-amalnya saja.

baca artikel yang lain>>klik sini

~Brand New Me~

terjumpa entry lama ni 'all new; 15/01/2001'...tergelak sendiri la plak..hehe..
"langkah yg aku amik tuk change...praktis senyum (hari2 masa drive ke tmpt keje)..tegur semua org..alhamdulillah..dah bleh skit2..bkn senang nak jadi peramah ooo...kalo bukan semulajadi ni...hehehehe..." thats what I wrote...huhu~




dalam banyak2 azam tahun baru, itu la dia azam ku pada tahun 2009...kenapa nak praktis senyum?? sebab diri ini telah dikurniakan Allah seraut wajah yang serius...makanya satu2 cara nak melembutkannya adalah dengan senyuman...kalau tak senyum, muka macam nak makan orang...kata kawan2 la...so, what happen in 2010??? nak tau? sampai sekarang akan drive sambil tersenyum, dah jadi habit...kadang2 tu tengah stress, serius je.. ye la kan masa drive balik keje tu.. teringat je habit tu, terus senyum...dengan izin Allah, terasa kurang stress...perasaan bertukar menjadi berbunga-bunga..betul la kan, senyuman itu satu sedekah...


tu la kan, bukan semulajadi peramah ni payah skit…tak peramah plus pendiam, muka plak serius tak manis..memang selalu dicop sebagai ‘sombong’…so, sejak dah pandai senyum ni..ok skit kot..insya Allah.. azam yang kedua tu, tak berapa sangat kot…tapi ok la skit…kalo ke kursus mana2 dah boleh la menegur kawan disebelah…


kita ni bukannya tak bleh nak ubah…kuncinya kena ‘praktis’…sesapa yang terbaca ni tak gelak ek??..bagus la, tapi kalo gelak pun I paham..coz my mum gelakkan I sesungguh-sungguh hati tang bab praktis senyum tu…my mum ni semulajadi peramah orangnya..sentiasa menceriakan suasana…turun daripada arwah opah & tok, arwah opah & tok memang peramah orangnya, semua orang pun disapa.. (miss both of them, moga arwah opah & tok ditempatkan dikalangan orang2 yang beriman..amin)…jadinya diri ini banyak gen sebelah abah…arwah tok seorang yang pendiam…mak abah pun tak ramah sangat…tapi kami ni, kalau dah kenal lama skit, sembang tak berhenti punya…kiranya kalau dah kenal kami ni, maka tak benci gitu..huhu


apa plak azam 2011 ni?? Hmmm…nak mula memberikan salam…dah mulakan sikit2…payah gak la…misalnya, masa nak beli nasi lemak “assalamualaikum kak”…kalau orang yang peramah “assalamualaikum kak, apa khabar sihat ke?” hehe…sebab tak berapa nak kenal, bagi salam je la dulu…and then nak praktis mengawal marah..cepat sangat nak marah..bertindak ikut emosi dan kurang professional dalam menangani sesuatu isu…so, I’m working on it..nak jadi cool (yang ni payah tuk orang cepat marah)..ya, sebetulnya diri ini cepat marah & cepat sejuk..kadang tu tak zahirkan sangat kemarahan tu, pendamkan je..or luahkankan kat sorang kawan..tapi agak memakan diri…so, lagi baik kalo bleh cool aje..relax skit..


bab2 praktis ni ada disentuh oleh Ust Aa Gim dalam programnya (baru je mengikutinya minggu ni)…katanya kita kena praktis sebarang ilmu yang kita dapat..bukan ke, ilmu tanpa amal adalah sia2…makanya jika ilmunya senyum maka kita kena praktis senyum, praktis la senyum tuk 6bln misalnya..memang tergelak jugak la mendengar cadangannya itu..sbb diri ini sendiri dah praktis hampir 2thn…so,I know that I’m on the right track…


azam2 yang lain:

ingin lebih mendekatkan diri padaNya

menjadi anak & cucu yang solehah(seperti yang diikrarkan pada bulan Syawal yang lalu)

menjadi kakak & sepupu yang caring

menjadi guru yang tegas tapi penyayang dan tak garang (baru nak praktis tuk tak garang)

kata Adam ~Nur Kasih “ kita tidak boleh menjadi seorang yang sempurna, tapi kita boleh berubah menjadi seseorang yang lebih baik”…insyaAllah


wassalam


Stress ke???

bismillahirrahmanirrahim...

Hasbunallahu wa ni’mal wakil.-“Cukuplah untuk (menolong) kami, dan ia sebaik-baik pengurus (yang terserah kepadanya Segala urusan kami)”. (3: 173); Doa Ketika Stress

Menurut Bukhari, Ibn al-Munzir, al-Hakim dan al-Baihaqi, daripada Ibn Abbas berkata bahawa doa di atas merupakan kalimah yang terakhir diucapkan oleh Nabi Ibrahin a.s. sebelum dicampakkan ke dalam api. Ia juga diucapkan oleh Nabi Muhammad s.a.w. ketika golongan kafir menakut-nakutkan Nabi tentang tentera bersekutu yang akan menyerang Nabi s.a.w. (Tafsir al-Fakhrurrazi, tafsir ayat 173, surah Ali ‘Imran).



diri ini agak stress...otak ni tak tau nak fikir yang mana 1 keje...diri ini tak tau nak buat keje yang mana 1...tengah buat keje A, pikirkan keje B...tengah cari bahan C, teringat keje D...nape tak siapkan satu2?? sebab semua pun kena diselesaikan dalam jangkamasa yang sama...I know i'm not alone...kelmarin tengok Oprah, sorang perempuan ni terpaksa buat banyak keje at the same time sebab syarikatnya nak kurangkan pekerja...ni la dia yang dinamakan multitasking...dan ada ura2 nak dilaksanakan kepada penjawat awam...which is dah lama terlaksana dalam profession perguruan..guru -pengajar; kerani; tukang masak; pak guard..kesimpulannya 'guru ni adalah pengurus'

multitasking is ok with me...tapi...bak kata Sabahan, "lemas ba aku, nda tau kenapa"...translation:" rasa kurang selesa, tak tau kenapa"...badan ni kurang cergas...lemah je..asyik ngantuk je (adakah cuaca mempengaruhi?? hehe)...kepala yang berdenyut-denyut...ini yang buatkan stress...stress coz takleh nak fokus keje..hebatnya ujian Allah S.W.T...Allahu Akhbar...moga Allah kurniakan kesihatan yang baik buat diri ini, supaya dapat dilunaskan semua tugas-tugas yang ada sebelum buka sekolah tulat....

wassalam~ ;)

>>facebooking; blogging; surfing; watching; hearing

Thursday, December 30, 2010

~Gayung Makrifat~

Ops!! don't get me wrong..diri ini tidak sama sekali belajar silat..dengan izin Nya, diri ini ingin berkongsi ilmu yang diperolehi daripada Majalah MIDI (koleksi mak)..

Artikel ini, amat menarik perhatian..sejak 3 series ni selalu sakit2 pinggang (nak kena beringat dah ni)..so SENAMAN TUA GAYUNG MAKRIFAT ni macam menarik tuk dipraktikkan..memang terbukti keberkesanannya, cubaan pertama dah terasa longgar sendi2 pinggang...menurut Dr. Radzuan Bin Kerya, Pengamal Perubatan di Pusat Perubatan Tenaga Rohaniah GM, Puduraya Kuala Lumpur, senaman tua ini amat baik untuk rawatan saraf...dan senaman ini dahulunya hanya untuk kerabat diraja sahaja. Senaman ini bermula sebaik sahaja kita bangun tidur..


*penerangan mengikut gambar*

1.SENAMAN TIDUR
Setiap kali bangun daripada tidur, betulkan akidah dengan mengucap dua kali masyahadah. Luruskan kaki dan kepala dan regangkan kedua tangan hingga ke belakang kepala.
Tekan kari kaki ke bawah setakat yang mampu. Lakukan gerakan ini selama 3 minit.

2. SENAMAN DUDUK
Dalam posisi kaki yang lurus, bangun perlahan-lahan dan sentuh hujung kaki dengan tangan (guna kekuatan otot perut).
Bertahan selama 5 minit agar urat pinggang dapat dibetulkan.

3. SENAMAN KUCING
Letakkan kaki kanan di bawah pelipat kaki kiri.
Pegang lulut kanan dengan tangan kiri sementara tangan kanan di angkat ke atas.
Tunduk perlahan-lahan sehingga tangan kanan menyentuh ibu jari kaki kiri (ulang gerakan sehingga 30 kali).
Kemudian tukarkan kepada kaki kiri pula.

4. SENAMAN TIUP SERULING
Tarik kaki kanan ke pangkal peha dan buat gerakan seperti menembak atau meniup seruling.
Ulang gerakan untuk kaki kiri.

5. SENAMAN KIPAS KAKI
Rapatkan kedua-dua belah tapak kaki , silangkan jari tangan dan letakkan di atas kaki.
Kemudian gerakkan peha ke atas dan ke bawah seperti kipas.
Aktiviti yang sama seperti di atas, tarik nafas dan tahan nafas (sehingga rasa menggigil).
Dalam posisi yang sama turunkan badan perlahan-lahan sehingga dahi mencecah ke ibu jari kaki.
Buka kedua-dua belah kaki (setakat yang termampu) picit-picitkan dari lutut hingga ke pangkal (ulang sehingga 15 kali).

6. SENAMAN HARIMAU
Teknik ini ada 3 pergerakan tetapi syarat yang paling penting ialah kedua-dua ibu jari kaki mesti terpacak di lantai.
Dalam keadaan posisi merangkak, junamkan kepala ke bawah (seperti ombak tetapi tidak mencecah lantai) dan naikkan kepala dan pandang kaki di belakang (kanan)
Ulang pergerakan ke kiri pula.
Dalam posisi merangkak, junamkan kepala dan terus dongakkan ke atas.

7. SENAMAN KUCING BERJALAN ANAK
Dalam posisi merangkak gerakkan kaki ke hadapan (berjalan) sedikit demi sedikit sehingga berdiri.

8. SENAMAN ANGKAT BERAT
Bongkokkan badan sehingga ke bawah, genggam tangan (seolah-olah mengangkat beban yang berat) bangun perlahan-lahan dan tarik nafas dan hembuskan sehingga rasa gegendang telinga berdengung (tangan di atas).

selamat bersenam semua 'badan cergas, minda cerdas'

wallahu'alam

>>diri sendiri pun asyik terlupa je nak amalkan...aiseh

ALLAH BOLEH 'DIDEKATI' - MARIANO

Susunan SITI AINIZA KAMSARI

KISAH dari negara Amerika Latin, Argentina ini tidak kurang menarik juga kalau kita kongsi pengalaman seorang saudara baru dari sana.

Pengalaman yang dilalui Mariano Ricardo Calle sepanjang usahanya untuk bergelar Muslim banyak memberikan kita pengajaran yang berguna.

Terutamanya apabila beliau tewas kepada dadah tetapi dek kerana Islam, ketagihan itu dapat ditewaskan kembali.

Berasal dari Buenos Aires, Mariano dibesarkan dalam pegangan agama Kristian yang sangat kuat. Sejak usianya tujuh tahun, beliau mula membaca kitab Injil dalam Bahasa Sepanyol. Ini membuatkan beliau memandang Nabi Allah Daud, Nuh dan Yaacob sebagai hero.

Namun di awal usia remaja, jiwanya mula memberontak.

Tetapi yang menariknya beliau memberontak bukan sahaja kerana hendak kenal tuhan tetapi ingin mendekati tuhan.

Sungguh berbeza dari yang lazimnya bagi seorang remaja.

Mariano selalu berdoa kepada tuhan, malah ada ketika beliau menangis ketika berdoa.

Namun akibat terlalu ingin mencari kebenaran akkhirnya membawa padah.

Beliau tewas pada dadah dan terus menagih najis itu sehingga memasuki usia 24 tahun.

Menyedari dadah langsung tidak memberikan apa-apa faedah dalam hidupnya, Mariano kembali semula kepada tuhan dengan kali ini dengan cara yang lebih agresif.

Dalam tempoh 24 jam, beliau akan berdoa dan terus berdoa tidak henti-henti. Keadaan seperti itu berlarutan selama setahun, tetapi kebenaran yang dicari masih tidak juga ditemui.

Sehinggalah pada awal tahun 2006, Mariano mula membaca kerana sangat tertarik sejarah purba kaum Mayan, misteri kerajaan Atlantis dan kehebatan piramid Kufu (sejarah Mesir Purba).

Pada masa sama, Mariano menaruh minat untuk mempelajari bahasa Arab.

"Ketika itu ia semata-mata untuk memahami bahasa dari lirik-lirik lagu Arab yang kian menjadi kegemaran saya ketika itu," katanya.

Mariano mempelajari bahasa itu sendiri, terutamanya melalui Internet. Hasilnya, dalam tempoh dua minggu sahaja, beliau mula mahir untuk berbahasa Arab.

Apabila menjalani ujian untuk memasuki kelas bahasa Arab di kolejnya, Mariano terus dinaikkan ke Tahap Kedua.

Dalam tempoh empat bulan kemudian beliau layak untuk melanjutkan pelajaran ke universiti.

Apabila ibunya sendiri menghadiahkan dua buah buku mengenai Islam, ia menjadi detik mula bagi Mariano untuk mengenali agama itu dan subjek mengenai sains yang banyak disebut dalam al-Quran menjadi daya tarikan utama kepadanya untuk kenal Islam lebih dekat.

"Namun apabila membaca perjuangan Nabi Muhammad terus saya merasakan bahawa baginda adalah model terbaik untuk saya contohi," katanya.

sumber>>http://www.utusan.com.my/utusan/

Wednesday, December 29, 2010

~be with kids, act like one~

'Rasulullah SAW senang bermain-main (menghibur) anak-anak dan kadang-kadang memangku mereka.' baca lagi

artikel Mendidik anak cara Nabi Ibrahim
boleh juga dijadikan panduan dalam mendidik anak2..

***
Bismillahirrahmanirrahim

pernah terdengar phrase ni 'be with kids, act like one' tapi tak ingat kat mana...by the way..moga 2 artikel yang dikongsi di atas, boleh la dijadikan panduan buat kita semua dalam melayani anak2..


teringat plak masa main ngan 3 budak botak (my nephews)..yang kembar tu, baru pandai jalan + berlari..terkekek-kekek diaorang bila kita main baling2 bola ngan diaorang...lain plak ceritanya yang si abang; adam..masa tu adam main plasticine ngan my mum...mak ajar adam buat cawan, cam mak ajar kami semua main masa kecik2 dulu...adam exited sangat & kagum, coz opahnya pandai buat cawan daripada placticine..lepas tu adam bertanya "papah, air asyak, air ayak..ane?", translationnya "opah, mana air masaknya?" ...sambil tunjuk2 dalam cawan plasticine tu...terkedu my mum..hahaha..kelakar..tapi in my opinion, ia satu pertanyaan yang agak bijak…adam ni boy, so dia lagi teruja bila kita buat ultraman & raksasa (pengaruh drpd nursery payah nak kikis) daripada plasticine…ntah camne diri ini terpikir nak buat ultraman…pastu dekat 10X suruh buat, almaklum la sendiri nak buat tak pandai kan..masa tu, adam 3thn kalau tak silap…baru je tak sampai 5min, dah rosak; ye lah, mana tak rosak ultraman plasticine lawan ngan raksasa plasticine..hahaha..nice memory…pastu buat butterfly & flower daripada roti…saja, kasik hands-on…bersungguh-sungguh si adam…terkangkang-kangkang masa dok buat tu…ni idea my little sis la..dia kreatif skit ngan bebudak ni…kita ni plak dah sedekad melayan anak2 remaja, so kurang kreatif skit…


'3 budak botak'

ada satu benda yang kita perlu akui…kid is always a kid…dalam satu seminar, rata-rata guru sekolah menengah yang mengajar tingkatan 3-5 mengatakan bahawasanya bebudak ni, badan je besar, otak cam kanak2 lagi…terutamanya yang berada di pinggir Bandar dan apatah lagi di kawasan luar bandar…perkembangan mereka ini agak slow jika dibandingkan dengan anak remaja di kawasan bandar-bandar besar, mereka ni kelihatan jauh lebih matang…so, a big challenge tuk kita yang bergelar cikgu ni, coz kita melihat mereka ni besar, dan kita melayan mereka cam kita layan orang besar..tapi kita lupa, yang diaorg ni berada di alam awal remaja..makanya kadang-kadang diaorg ni cam anak-anak kecil dan ingin dilayan macam anak2 kecil..even though diaorg tak mention about it…


tuk 2011 ni, diri ini terpanggil tuk create satu environment yang seronok masa belajar…pembelajaran dan pengajaran (p&p) berasaskan keseronokkan..temanya FUN LEARNING…dah lama diri ini memperjuangkan FUN LEARNING ni, tapi dek kerana kurangnya kreatif dan kurangnya masa tuk berkreatif makanya p&p akan kembali kepada bored dan exam oriented…it’s a big challenge for me this coming year…p&p 2010, berjaya guna module & downloaded video from youtbue…bleh dikatakan 90% daripada p&p guna module, no more salin nota…boringggg!!!…aktiviti luar ada la skit awal2 tahun tu..pastu masuk bulan Jun..keadaan dah kelam kabut…dah makin serious..ngajar pun straight je no belok2..huhu… gunakan video tuk p&p memang best..tapi kalau asyik tunjuk video je, bosan jugak kan…ini satu cubaan last year, in the terms of FUN LEARNING; game yang sempat create tuk bebudak Kimia..

tengok la betapa gembiranya diaorg ni...walaupun dah 16tahun ;)

makanya, terus terang diri ini mengatakan bahawasanya diri ini belum tau lagi nak handle camne kelas2 yang start next week ni..or aktiviti2 hands-on yang macam mana yang boleh dilakukan dalam kelas sesuai dengan tajuk2 yang akan dipelajari..keadaan diri agak nervous buat masa ni, coz lagi seminggu je sekolah akan dibuka…langkah pertama..menonton channel TVIQ astro tuk dapatkan idea…perlu menyelami cara budak2 ni berfikir…sape2 yang nak berkreatif dgn anak2 or dgn anak2 murid, bleh la melawati website ni www.fingertipsonline.co.uk …banyak aktiviti hands-on yang menarik yang bleh dilakukan bersama-sama anak2…


mencabar, memang mencabar!!!..ada yang mengatakan adanya kata2 daripadabijak pandai berkaitan cabaran ni ‘orang yang menyahut cabaran, adalah orang yang bodoh’ …but for me it depends, kalau keadaan kurang mencabar, kita akan berada dalam mendatar dan tidak berkembang…so, kadang2 kita perlu berani untuk mencuba dan menanggung risiko dan mencipta cabaran…jadi atau tidak itu perkara ke-2…perkara pokoknya kita berusaha mencuba..keep praying to Allah, moga dipermudahkan segalanya…insya Allah…tapi kalau menyahut cabaran tuk berlumba di jalan raya, itu memang 1 tindakan yang bodoh (pernah jugak la.. :D tapi dah insaf dah sekarang)


lets be creative~ wallahu’alam


~kritik, setuju, menegur & berbeza pendapat~

Mengkritik tidak bererti menentang,
Menyetujui tidak semestinya menyokong,
Menegur tidak bermakna membenci,
dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik.
-Dato' Dr. Fadilah Kamsah -

Monday, December 27, 2010

Rancang Kewangan Anda dengan Bijak

dengan nama ALLAH Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani

as we know, money is not everything...but everything needs money...cumanya kata para ulama, jangan sampai DUIT itu berada di hati...DUIT tempatnya di tangan...kita boleh mencontohi Abdul Rahman Auf yang merupakan seorang jutawan di zaman Rasulullah S.A.W, malah seorang dermawan...

makanya perkara asas yang kita perlu selain daripada mencari duit, kita perlu tahu bagaimana nak mengurus duit tersebut...perlu tahu ilmu Mengurus Kewangan..pakar kewangan mencadangkan agar menggunakan konsep 30% ; 70%...di mana 30% simpanan ; 70% digunakan..atau kita juga boleh menggunakan konsep 20% ; 80%...link2 di bawah ini mungkin dapat membantu kita semua dalam mengurus kewangan masing2..
ada sesetengah daripada kita akan menconteng2 dan mencongak perbelanjaan setiap bulan...ini adalah satu langkah yang baik...tahukah anda? ada beberapa template yang boleh di download bagi memudah kita untuk membuat budget...link berikut mungkin dapat membantu..

tiada kemahiran tertentu yang diperlukan...semuanya dah disiapkan..kita cuma perlu mengisi sahaja ruangan2 yang disediakan..ia dalam bentuk 'microsoft excel'...

link2 berikut pula mungkin berguna bagi mengurus kewangan secara bijak
selamat merancang!!!

'orang yang Gagal Merancang, adalah seseorang yang Merancang untuk Gagal'

wallahu'alam

~one of my favourite show~

program Vitamin @ KBS World channel 391 astro ni agak menarik tuk ditonton...ia berkisar mengenai Kesihatan...banyak gak la info yang bleh kita peroleh daripada program ni...perbincangan dilakukan secara santai, so takde la boring...

antara yang pernah dibincangkan adalah makanan2 yang sesuai dimakan oleh penghidap kanser & makanan2 yang elok dimakan tuk mengurangkan risiko kanser..antaranya adalah makanan berasaskan soya..hari ni plak berkisar mengenai fesyen2 yang berisiko, termasuklah kasut bertumit tinggi (sakit lutut), kasut boot (salur darah tersumbat di kaki) dan juga mini skirt (bladder infection)...manakala amalan memakai skarf/fur hat adalah baik kerana dapat melindungi si pemakai daripada jangkitan (makanya dapatlah disimpulkan bahawa, memakai tudung adalah suatu amalan yang baik seperti yang dianjurkan oleh agama Islam..dan telah terbukti secara saintifik)...

buat masa ni siarannya adalah pada hari Isnin 5.03pm-6.03pm...selamat menonton

~sekeping HATI~

adakah yang lebih hebat daripada Gunung,
ada, iaitu Besi..

adakah yang lebih hebat daripada Besi,
ada, iaitu Api..

adakah yang hebat daripada Api,
ada, iaitu Air

adakah yang lebih hebat daripada Air,
ada, iaitu Angin

adakah yang lebih hebat daripada Angin,
ada, iaitu Tangan Kanan Yang Memberi sedangkan tidak diketahui oleh Tangan Kiri...


indah sungguh kata2 itu kan?...kata2 yang sempat dipetik daripada program astro oasis, slot 'Rawatlah Hati, Bangunlah Jiwa' yang bertajuk 'IKHLAS' oleh Ustaz Aa Gim...dah berkali-kali menonton slot ni tapi tidak jemu-jemu (dah terbiasa ngan siaran ulangan astro)..

Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Pengasihani...

hari ni fokus coretan adalah mengenai IKHLAS...apa yang menariknya perbincangan dalam slot bersama Ustaz Aa Gim itu adalah berkisar mengenai bagaimana ingin mengikhlaskan hati...kita tau bahawasanya 'tangan yang memberi adalah lebih baik daripada tangan yang menerima'...tapi kadang2 kita sendiri serabut dengan orang2 yang hidupnya meminta-minta..pernah di suatu ketika dahulu, kecoh mengatakan orang2 yang meminta derma tu ramai yang berbohong..guna duit derma orang ramai tuk belanja sendiri...so, timbul dalam diri tiap kali nak menderma perasaan yang was2..isu ni pernah menjadi perbualan santai kami anak beranak di kampung tatkala arwah opah bercerita, terlalu ramai yang datang meminta derma di rumahnya dan tak tau sama ada mereka itu betul ataupu bohong..kata Uda(my uncle) "kita tak payah nak fikir sama ada orang tu betul ataupun bohong, yang penting ikhlas..insya Allah kita akan peroleh pahala daripada Allah S.W.T" ,,sejak daripada tu kata2 Uda menjadi pegangan diri ini...

Ustaz Aa Gim sendiri berkongsi pengalamannya, katanya di suatu hari sedang keretanya berhenti di traffic light, datang seorang yang meminta sedekah...beliau hanya mengatakan kepada si peminta sedekah "berdoalah pada Allah moga dicukupkan rezeki"..kemudian orang tersebut ke sebelah penumpang pula, dan sahabatnya yang juga merupakan seorang ustaz telah menghulurkan sedekah...tanya sahabatnya itu " mengapa Ust. Aa tidak memberi"..kata Ust Aa " orang yang meminta tadi, adalah seorang yang sihat dan boleh bekerja, saya tidak menyedahkan wang, maka sedekah saya adalah nasihat" sambung sahabatnya " sesungguhnya, Rasulullah sendiri tidak pernah menolak apabila diminta, mungkin orang tadi akan lebih mendengar sekiranya nasihat diberi selepas diberikan wang"...ada betulnya kata sahabat Ust. Aa itu...makanya Ustaz Aa menasihati agar kita semua perlu meletakkan diri kita ditempat orang yang meminta sedekah itu..makanya kita akan lebih ikhlas menghulurkan sedekah insya Allah..banyak lagi kisah2 menarik yang dikongsikan oleh Ust. Aa Gim..begitu padat sekali slot sejamnya ini..dan katanya orang yang ikhlas akan sentiasa tenang dalam apa jua bentuk aspek kehidupan...dan kita perlu ikhlas dalam setiap perbuatan yang kita lakukan..begitu penting sekali untuk kita mempunyai sekeping hati yang ikhlas dan melakukan segala-segalanya kerana Allah...

diri ini juga merupakan peminat Oprah Winfrey Show, banyak nilai2 positif yang boleh diperolehi daripada program ini..cerita bab ikhlas, nampak jelas Oprah seorang yang ikhlas dalam setiap programnya..program kelmarin (ulangan jugak) memperlihatkan William yang merupakan salah seorang penyanyi kumpulan Black Eye Peas telah membantu 2 buah keluarga melangsaikan hutang perumahan yang sekiranya tidak dilangsaikan dalam masa yang terdekat, pihak bank akan mengambil rumah mereka itu..

Oprah bertanyakan kepada William mengapakah dia ingin berbuat demikian...dan jawapan daripada William agak membekas di hati ini, katanya "menjadi impian saya menyanyi untuk membantu orang yang memerlukan"...dia sanggup keluarkan wangnya sendiri (of course dia seorang yang kaya) untuk membantu keluarga2 di America tuk melangsaikan hutang perumahan mereka...tapi berapa ramai yang sanggup berbuat demikian...kita sendiri sebagai orang Islam yang mengaku beriman pun jarang terfikir bahawasanya " duit hasil titik peluh ku ini akan aku gunakan untuk membantu orang lain"...dapat je duit, apa yang kita fikirkan..."nak beli apa ye, nak tukar handphone la ada model baru yang keluar, nak beli pakaian la yang lama ni dah bosan..nak tukar sport rim la, kasi sporty skit baru ngam"...alangkah indahnya andai diri ini juga mempunyai pemikiran dan hati seperti William...

ya..ya..kita takde sumber kewangan yang mantap seperti William..so, mana mungkin kita dapat menyumbang seperti beliau...tapi ada lagi satu kisah yang betul2 membekas di hati ini..kisah seorang penjual sayur...kisah ini saya baca daripada Rider Digest..seorang penjual sayur di Tai-tung, Chen 60 tahun telah dipilih oleh majalah TIME sebagai top 100 yang mempengaruhi orang ramai dalam kategori 'Heroes of Philanthropy'...Chen telah menderma sebanyak $300,00 kepada pelbagai badan kebajikan...beliau yang merupakan seorang yang merendah diri mengatakan beliau hanya membelanjakan sedikit duit hasil jualan sayurnya itu bagi keperluan diri yang asas sahaja dan selebihnya didermakan kepada pelbagai badan kebajikan..beliau juga menolak untuk menerima award itu di New York kerana baginya beliau membuat semuanya itu bukan untuk glamor...katanya " saya tidak membuat sesuatu yang luar biasa, semua orang boleh melakukannya jika mahu. Terdapat banyak badan-badan kebajikan, cuma kita yang tidak tahu"...katanya lagi, "saya tidak meletakkan keutamaan kepada wang. Apabila saya menderma untuk membantu orang lain, saya berasa tenang dan gembira, dan saya boleh tidur dengan lena di malam hari"...sungguh mulia hati Chen kan?...


ada lagi satu kisah yang ingin dikongsikan di sini...adik kawan saya berkongsi kisahnya di Pudu Raya...ditakdirkan beliau melihat seorang yang buta ingin melintas jalan..kita semua sedia maklum akan kesibukkan Pudu Raya kan? Beliau pun membantu orang buta itu melintas jalan...kemudian, beliau yang belum makan tengah hari ke kedai makan untuk menjamu selera...selesai makan, beliau ke kaunter untuk membayar, dan alangkah terkejutnya apabila pengurus kedai mengatakan yang makanannya telah dibayar..dan orang tersebut telah berlalu pergi...inilah yang dikatakan 'buat baik dibalas baik'

kisah2 yang dikongsi di sini adalah antara kisah2 yang berbekas dalam diri ini...moga kita semua memiliki sekeping hati yang ikhlas dan mulia seperti mereka2 itu..dan moga kita boleh menginfakkan rezeki yang diberikan oleh Allah ini kepada yang lebih memerlukan..ada pelbagai cara yang boleh kita lakukan..tak nantikan kaya raya seperti William mahupun Oprah baru boleh menderma, lihat sahaja Chen..dan tak semestinya kita menghulurkan wang ringgit..berilah bantuan dalam apa jua bentuk sekali pun, lihat sahaja kisah adik kawan saya tu..

mungkin kita sama-sama boleh menghayati Ayat Seribu Dinar; ayat suci Al-Quran yang dipetik dari surah Al-Talaaq, dari ayat dua dan tiga.

mahfumnya:

"Barangsiapa yang bertakwa kepada Allah, nescaya Allah akan lepaskan ia dari masalah hidup Dan diberikannya rezeki dari sumber yang tidak diduga. Dan barangsiapa yang bertawakkal kepada Allah, nescaya Allah akan mencukupkan keperluannya. Sesungguhnya Allah melaksanakan urusan (yang dikehendaki ) Nya. Sesungguhnya Allah telah mengadakan ketentuan bagi tiap-tiap sesuatu."

kata ulama, tidak akan fakir seseoarang yang menginfakkan hartanya...dan jika dihayati dan fahami akan ayat seribu dinar ini, bahawasanya Allah akan memberikan rezeki daripada sumber yang tidak diduga...dan lakukan segalanya demi mendapatkan keredhaan daripada Allah S.W.T..

moga kita semua dapat mendidik jiwa agar memiliki sekeping hati yang ikhlas..

wallahu'alam

>>mohon yang lebih arif dapat menegur diri ini andai ada salah dan silap..tq


Saturday, December 25, 2010

~mentaliti~

Bismillahirrahmanirrahim...

sebuah
perbualan di majlis pertunangan:
"tak mahal sangat hantarannya, almaklum la anak saya ni tak kerja, belajar pun tak tinggi setakat SPM je...hantaran 8ribu je..yang lain2 mcm biasa la" si ibu memberitahu kepada tetamu yang hadir "tunangnya tu pegawai" sambung si ibu...


perbualan antara anak perempuan & ibunya balik daripada majlis pertunangan tu:
anak: duit hantaran sekarang ni, kebanyakan 5ribu ke atas ye mak..
mak: ye, anak2 kawan mak yang kawin memang macam tu la..

anak: nak buat apa duit hantaran banyak2 ye..

mak: kenduri kendara, itu ini, nak bagi buah tangan kat tetamu lagi..gedebak gedebuk lebih 10ribu la jugak...

anak: kalau adik kawin nanti buat simple2 dah la..jimat belanja..takyah la sampai 10ribu...duit hantaran 5ribu pun cukup la kot.

mak: jangan nak ngarut...dah la ko tu keluar Universiti, ada ijazah..anak makcik limah tu pun 8ribu..SPM je pun..nanti apa plak orang kata..


ni skrip imaginasi sahaja...tapi biasakah anda di luar sana mendengar perbualan camni? memang biasa la kan...tak nantikan masyarakat bandar, malahan kampung..hampir semuanya mempunyai mentaliti yang hampir sama..sampai diri ini terkompius..wajib ke wang hantaran ni, rasanya masa belajar dulu, mas kawin je yg wajib..takde plak ustaz or ustazah bagi tau yang wang hantaran ni wajib..

search punya search jumpa la artikel ni,
Mahar Hantaran : Adat vs Ibadat...semua pun terjawab...alhamdulillah

tapi tu la..selagi mentaliti masyarakat kita tak berubah...cakap la macam mana pun..tetap macam tu jugak...alasan pihak perempuan nak gunakan wang hantaran tu nak tampung belanja kenduri kendara...kalau diperhatikan, rata2 majlis kawin sekarang ni akan memberi tetamu buah tangan tuk di bawa pulang, ini biasa...dulu sebiji telur, kemudian digantikan dengan gula2 atas alasan leceh nak rebus2 telur ni tapi sejak akhir2 ni, 'goodies' setiap tetamu akan diberikan satu beg kertas yang diisi dengan muffin, bahulu, buah dan ada sesetengahnya memberikan pot pori dan pelbagai jenis cenderahati...dan tren ini semakin berkembang...bukankah ini yang akan meningkatkan perbelanjaan kenduri??? ditambahkan lagi dengan belanja2 lain..trend sesi fotografi lagi..rm500-rm3000 mengikut pakej..fuuh!!
yang tua tak nak kalah ngan jiran tetangga, sanak sedara...yang muda tak nak kalah dengan trend..selagi mentaliti camni berada dalam diri kita dan masyarakat, selagi itulah perkara nikah kawin ni akan menjadi 'berat'....

>>it just my opinion..harap dibetulkan andai terdapat salah dan silap..dan maaf dipinta andai ada yang kurang senang dengan buah bicara ini...wallahu'alam




Friday, December 24, 2010

~Tragedi Masakan PADANG, Indonesia~

Coretan dimulakan dengan nama Allah Yang Pemurah lagi Maha Penyayang...

last week berkesempatan merasa makan Masakan PADANG, Indonesia..tak ke sana pun..tapi kat sini..Pendang, Kedah...

2 hari berturut-turut makan kat situ masa berkursus kat sana...almaklum la nak merasa la katakan..konon-kononnya nak makan betul2 real Padang style la 2nd day tu...amik Daging Dendeng bersama sambal (lupa namanya, tapi cam sambal bugis)..daging dendeng ni plak daging yang dinipiskan pastu digoreng garing cam keropok...kena plak ngan sambal tu mmg syiok abis...
nak lagi real kononnya, try plak Usus + Telur Masak Lemak (tak tau nama masakan yang sebenarnya)..hari 1st tu dah discuss ngan kengkawan yang makan sekali, memandangkan semuanya pun cikgu2 Kimia..maka perbincangannya ala saintifik skit...hehe..1st kenalpasti sama ada yang ni usus kecik ke, usus besar..kalau usus besar, sori la..so, menurut yang lebih arif yang ni adalah usus kecil..so ok la, sebab usus kecil ni fungsinya menyerap nutrient, boleh la di makan..takde la geli sangat..cumanya agak pelik, maybe sebab orang kita tak makan kan? makanya tu yang agak berani nak try...
menurut anak tuan kedai, usus lembu tu diikat hujungnya dan dicurahkan telur ke dalamnya..bila dah masak camni la jadinya..hari 1st, tak berani nak cuba..so, hari ke-2 kami pakat2 nak cuba...tak la plak dihidangkan camni, tapi akan dipotong kecik2 camni

kalau tak tengok keadaanya yg asal, nampak cam tauhu jepun (tauhu telur)..rasanya pun lebih kurang camtu..alhamdulillah sedap, kiranya tekak ni boleh terima menu ni, dengan izinNya..

***
tapi...lain plak ceritanya lepas tu..petangnya badan ni berbintat-bintat macam kena gigit nyamuk...sapu la mopiko bagai..tiba tengah malamnya, asyik tergaru-garu...tak bleh nak tido sangat...rupanya bukan lagi berbintat, dah bengkak-bengkak macam 'kelopak garam'..kalau ikut petua orang Perak, sapu bedak sejuk yang dicampur dengan garam...dah macam hantu siang jadinya :D ..esoknya tetap tak surut2 jugak..kalau 'kelopak garam' selalunya lepas sapu bedak sejuk tu, insya Allah akan baik lepas tu...lepas maghrib dah tak bleh nak tahan, mata pun gatal2...ini bukan 'kelopak garam', ni alergi..so terus ke klinik, dapat la 1 injection + ubat2..alhamdulillah, dengan izinNya semua bengkak-bengkak surut keesokannya...alergi Usus Lembu rupanya...tak cuba, tak tau kan..

Thursday, December 23, 2010

~sekitar di hari PENUIAN~

Bismillahirrahmanirrahim...

bukan tuai sebarang tuai..
jauh sekali menuai padi, memandangkan padi belum pun menguning...
Jika ingin menuai Hasil dalam masa setahun, maka tanamlah JAGUNG
Jika ingin menuai Hasil dalam masa seratus tahun, maka tanamlah POKOK
&
Jika ingin menuai Hasil selamanya, maka tanamlah MANUSIA


makanya hari ini 23/12/2010 merupakan hari menuai Keputusan PMR 2010 di seluruh Malaysia

wajah anak2 Gulau dengan keputusan peperiksaan masing2...
para pendidik yang bertugas bagi proses pengagihan slip keputusan
(tetap bersemangat walaupun masih dalam mood bercuti..2 thumbs up!!!)
semua pun tekun menganalisis keputusan terutamanya subjek masing2
2 orang SU PMR merupakan orang penting pada hari ini, dan juga orang yang paling sibuk dalam proses menganalisis keputusan..syukur alhamdulillah, ramai yang hadir menghulurkan bantuan...bak kata pepatah "berat sama dipikul, ringan sama dijinjing"

>>diri ini bersama 2 orang lagi cikgu Sains boleh menarik nafas lega dan tersenyum puas dengan keputusan Sains PMR yang meningkat peratus lulusnya berbanding tahun lepas...memandangkan Sains merupakan killer subject semasa peperiksaan percubaan yang lepas..berkat usaha daripada semua pihak dan dengan kuasa Yang Maha Esa yang memungkinkan segalanya..tiada kata yang dapat diungkapkan selain ungkapan syukur alhamdulillah..segala puji bagi Allah penentu segalanya...thank you Ya Allah

Wednesday, December 22, 2010

~Misi SOLO~

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera buat semua...
tak kira di mana kalian berada, di sini, di sana, di sinun..
kita masih berada di planet yang sama, salah satu planet milikNYA...
BUMI


Bismillahirrahmanirrahim...

hari ni (22/12/2010)..diri ini ingin mengabdikan coretan berkaitan dengan rentetan perjalanan hari ini..ada 2 misi yang perlu dilaksanakan..bermakna ada 2 destinasi...1st ke Baling, atas urusan rasmi...2nd Gulau(sekolah), menyiapkan keje2 yang berkaitan persediaan bagi menghadapi tahun depan & jugak esok (23/12-result PMR)

Misi SOLO~rmh ke Baling (1jam perjalanan)...Baling ke Gulau (1jam perjalanan)...

drpd rmh ke Baling bukanlah menjadi satu masalah...alhamdulillah, sebab dah beberapa kali ke sana atas urusan2 rasmi...maka diri ini tidak mengalami sebarang kesukaran, dengan izinNya..yang menyebabkan rentetan perjalanan ni, ingin didokumenkan adalah kerana perjalanan Baling ke Gulau yang agak menarik...

camni, ada 2 jalan yang boleh dilalui untuk ke Gulau daripada Baling...diri ini pernah melalui jalan 1..jika menggunakan jalan 1, perlu ke Sik terlebih dahulu, kemudian ke Gulau...manakala jalan 2, terus ke Gulau...3thn lepas jalan 2 belum siap sepenuhnya, tapi masih boleh dilalui...dalam bayangan, mestilah sama seperti perjalanan yang ditempuhi 3thn dahulu drpd Gurun-Gulau...sekarang alhamdulillah, jalan tersebut dah cantik, smooth je perjalanan...memandangkan dah 3thn lamanya, maka diri ini memikirkan tentulah jalan 2 telah, atau hampir2 siap sama seperti jalan Gurun ke Gulau...memandangkan Mantan Pengetua, En. Abd. Razak juga berulang-alik mengikut jalan 2 selama beliau berkhidmat di Gulau..

pemikiran ini terus melayang-layang tatkala memandu..menimbang-nimbang, sama ada ingin mengikut jalan 1 atau jalan 2...tapi dalam hati kuat mengatakan andai ada signboard menunjukkan ke Gulau...makanya akan memimilih jalan 2, walaupun tak pernah ikut jalan tu pun...kata org straight je, so takkan sesat insya Allah...akhirnya sampai ke persimpangan, ke kiri, jalan 1 dan ada signboard menunjukkan arah terus ke Gulau, jalan 2...makanya, pedal minyak terus ditekan tanpa membelok ke kiri...jalannya mcm baru siap..kiri kanan jalan ada rumah2 org kampung..persis jalan Gurun-Gulau...so, ok la kan...alhamdulillah..nape nak pilih jalan ni? sebab, ramai yang kata..ni kira cam short cut la...lagi pun, kalo nak ke Sik lagi, leceh la..lagi pun dah ada kemudahan kan? nape tak nak guna plak...diri ini teruskan pemanduan dengan tenang..menikmati pemandangan2 baru bagi diri ini...owh!! ni ke jalan nak ke Ulu Lenggong..owh!! kat sini ke rupanya Tangjung Pari...syukur alhamdulillah, dapat jugak tau..selama ni dengar je nama2 tempat ni...bak kata bijak pandai ~Jauh Berjalan, Luas Pemandangan, Bertambah Pengalaman~(memandai je menambah-nambah kata2 tu kan??? hihi )...tapi ketenangan diri ini bagai direntap!!! makin jauh pemanduan, makin berkurang rumah2..apatah lagi perkampungan...maknanya tiada kelibat manusia..yang ada hanyalah hutan di kiri kanan jalan...gurlp!!! betul ke jalan ni??


signboard mmg takde dah...nak patah balik dah jauh..kalau berpatah balik, ikut jalan 1, pukul berapa nak sampai sekolah? pukul berapa plak nak balik nanti?? diri ini dalam dilema sekali lagi...akhirnya, diri ini mengambil keputusan untuk teruskan perjalanan..tawakkaltu alAllah, diri ini terus menerus mengingatkan diri sendiri, Allah sentiasa bersama mu...so, don't be scared..lagi pun jalan raya ok what?..terlintas jugak, kot2 something happen kat kereta, yang datang org jahat plak..Allahu Akhbar!!! cepat2 diri ini membuang jauh2 pemikiran tu...ayat Kursi dibaca berulang2 kali bagi menenangkan diri...dalam hati tak berhenti2 berdoa agar perjalananku ini diselamatkan oleh Allah...

dalam takut2 berani tu, sempat juga memuji kekuasaan Allah..Masya Allah indah sungguh ciptaanNya...menghijau..jalan ni persis Kundasang-KK..diri ini tersenyum mengenang kembali keadaan muka bumi Negeri Di bawah Bayu itu...tapi!!!!

jalan ni takde la elok semuanya...Allahu Akhbar!!! baru hati ini nak merasa tenang, diterpa kebimbangan semula..kata Sabahan,ni jalan grable..jauh la jugak..teringat plak doa yang dititipkan oleh Ust. Aa Gim lewat majlis ilmunya " Ya Allah, tidak berlaku sebarang musibah tanpa izin Mu, maka selamatkanlah aku Ya Allah"...hanya doa yang menemani perjalananku..

dalam takut2 tu, terfikir jugak kisah Siti Hajar ditinggalkan oleh Nabi Ibrahim bersamanya anaknya yang masih kecil di atas perintah Allah S.W.T...betapa kuatnya semangat dan beraninya Siti Hajar..tiada seorang manusia pun di sana yang boleh diminta pertolongan, ditinggalkan di tengah padang pasir yang tandus..hanya pada Allah lah tempat mengadu dan bergantung harap..maka diri ini juga perlu kuatkan semangat dan perlu seberani Siti Hajar..diri ini cuba mendidik jiwa supaya YAKIN..Yakin pada Allah bulat2..“la haula wala quwwata illa billah”(tiada daya dan upaya melainkan dengan izin Allah)..sebelum ni ada dibaca artikel berkaitan YAKIN dalam majalah solusi, mendengar dalam majlis2 ilmu menerusi internet bagaimana ingin membina keyakinan hanya padaNya..maka hari ini, tibalah masa tuk praktikkan ilmu2 tersebut..insya Allah..

di kiri kanan bukan sekadar hutan tebal malahan gaung dan jurang...pemanduan lebih berhati2..jalan plak berlubang2..segala ilmu silat mengelak dipraktikkan...kemudian ternampak penanda batu menunjukkan 'Gulau 17'...alhamdulillah, dengan izinNya, diri ini berada di jalan yang betul...17 batu lagi..tak jauh sangat dah..cuba tuk memotivasikan diri ini...



kemudian, kembali melalui jalan kecil..agak menyeramkan..jalan terputus-putus..sekejap elok, kemudian kembali grable, berlubang2..elak punya elak..termasuk gak la ke dalam lubang2 tanah tu..sepanjang perjalanan, lebih kurang berselisih dengan kurang daripada 5 buah kenderaan sahaja..akhirnya!!!!

tiada yang lebih gembira apabila melihat adik ni di tepi jalan...maknanya diri ini telah sampai ke sebuah perkampungan...dan ternampak signboard Kg Landai...syukur alhamdulillah..thank you Ya Allah..maknanya diri ini telah menghampiri Gulau..

tepat 1jam perjalanan, dan 1jam yang paling jauh ku rasakan..tamat juga Misi SOLO ku...diri ini tanpa henti2 mengucapkan syukur pada Yang Maha Esa...

moral of the story~
  • ni la kot, pertama dan terakhir diri ini melalui jalan ini secara SOLO..apa2 pun sentiasa Yakin dengan Allah..Allah sentiasa bersama hambaNya..insya Allah segala yang sukar akan dipermudahkan...tiada sesuatu yang berlaku itu, tanpa izinNya..
  • moga keindahan hutan menghijau ciptaan Yang Maha Pencipta yang masih belum tercemar itu akan terus terpelihara oleh kita semua yang bernama manusia...amalkan 3R (recycle reuse reduce)

Thursday, December 16, 2010

~Muhasabah Diri~

Kajian telah membuktikan...9% menulis; 16%membaca; 30%berbicara; 45%mendengar...makanya apa yang kita ucapkan akan memberikan kesan kepada si pendengar..oleh itu mari kita sama2 'Muhasabah diri':

  1. Adakah kata2 saya selama ini membangunkan orang lain? ______________
  2. masihkah saya ingat siapakah org terakhir yang pernah mendengar ucapan saya yang mengecilkan hatinya? ________________
  3. Siapakah orang terakhir yang saya puji hingga ke hari ini kerana sikap, perbuatan ataupun penampilannya yang patut dipuji? ____________________
  4. semasa seseorang melakukan kesalahan besar, bagaimana cara membetulkannya, tanpa menyebabkan dia rasa tersinggung? ________________
  5. adakah saya termasuk individu yang sering mengharapkan pujian orang lain dan cepat tersinggung sekiranya tidak segera dipuji? _________________
Isikan jawapan sejujurnya...jawapannya ada dilubuk hati masing2..moga kita akan menjadi Mukmin yang Cemerlang...insyaAllah BOLEH!!! tepuk dada, tanya IMAN...moga selepas ini:
  1. Saya akan usahakan kata2 yang membangunkan orang lain, insya Allah...
  2. Saya akan cuba melembutkan tutur kata supaya kata2 saya tidak mengecilkan hati orang sekeliling...
  3. Saya akan puji sikap, perbuatan ataupun penampilannya yang patut dipuji, dengan hati yg ikhlas lillahi ta'ala dan bukannya kerana membodek..
  4. Jika seseorang melakukan kesalahan besar, saya akan cuba membetulkannya, tanpa menyebabkan dia rasa tersinggung..
  5. Moga saya tidak termasuk individu yang sering mengharapkan pujian orang lain dan cepat tersinggung sekiranya tidak segera dipuji...apa yang dibuat hanyalah kerana DIA...
sumber>>-BUKU: Mencari Makna Hidup (Penulis; Parlindungan Marpaung)

Wednesday, December 15, 2010

~Roller coaster~

1st time naik roller coaster kat Time Square, tu pun indoor...jadilah, nak merasa kan?..tapi lepas tu tak naik2 dah sampai sekarang..dah lama la jugak...tak berpeluang dan tak nak amik peluang pun...bukan ape, tak nak merasakan perasaan tu lagi..takut babe! rasa cam nak jatuh..Allah je yg tahu..cukuplah sekali tu je, temankan my sis, ira...

fokus cerita kali ni, bukan tentang roller coaster sebenarnya...tapi nak coret2 tentang naik, turun...cam saham plak kan...by the way, bila la saham tu nak naik2 ek...hehehe...cerita tentang naik, turun...yang jarang2 turun adalah kos kehidupan...setuju? emas pun jarang turun gak kan? kalau saham, jangan cerita la...sokmo naik turun...berat badan??...naik terus..huhu~ nak turunkannya adalah satu pengorbanan yg berterusan..syabas pada yg berjaya menurunkan berat badan masing2...

***
kalau perempuan, 'mood' yg selalunya cam roller coaster...betul tu...tak semua perempuan, tapi kebanyakannya...penat sebenarnya nak handle mood ni..nak plak org yg dalam kategori moody..diri sendiri kena kuat, kena tangani semua tu...kena amik makanan yg seimbang...vitamin2 yg diperlukan..semuanya kena cukup supaya, hormon stabil dan takde la mood tu cam roller coaster...pagi ok, tengah hari lost tempered...moody sampai ke malam...kesian kat org sekeliling...dan org sekeliling pun kena memahami..tak paham pun, buat2 paham la...memasing kena istighfar bebanyak..moga kita dianugerahkan kesabaran yang tinggi dalam menangani situasi2 camtu...

***
camne ngan mood bekerja??...sama gak..kadang2 rajin sgt2...kadang2 tu satu idea pun tarak mari..blur sepanjang minggu...otak ni mcm dalam mood 'standby' je...kalo teruk sangat 'shut down'...tido...tu je la ubatnya tatkala mood bekerja menurun...takpun, pegi la bercuti...org sekarang kalau sebut bercuti je..mesti ke negara jiran..maklum la ekonomi dah pulih kan...tak cuti jauh2 pun takpe...packing, balik kampung...jumpa mak abah..tengok muka mereka berdua pun akan beroleh pahala, insya Allah..

***
apakah iman juga macam roller coaster??? selalu dengar di majlis2 ilmu, mengatakan iman ni ada naik turunnya...kadang2 kita ni rajin bersolat..di waktu yang lain plak...kita lambat2 kan waktu solat...nau'zubillah..moga kita sentiasa jaga solat dan iman kita ni...sahabat2 ku sekalian, tolonglah tegur diri ini tatkala berlakunya penurunan iman...dan moga Allah sentiasa memelihara iman ku..amin

***
diri sendiri pun tak terlepas daripada menghadapi situasi 'roller coaster' ni...moga diri ini dapat menghadapi situasi ini dengan sebaiknya...moga situasi ini tidak menyebabkan diri ini terus turun, turun dan menjunam...

bahaya kalau jadi cam gambar tu kan? ish..taknak la...harap2 bleh recharge diri ni semula, dan berada dalam track yang betul...cam kata pengetua Tn. Hj. Turin Ahmad "jangan berhenti mengayuh"..

wahai diri..pelan-pelan kayuh ye...jangan berhenti tau...sama2 lah kita kayuh, supaya momentum kita tetap sama dan tidak turun...

wallahu'alam

Knowledge Is Power 2

Yok! Puasa Sunat ~PUASA ASYURRA~


Semoga kita semua mendapat kekuatan untuk berpuasa pada hari tasu'a dan asyura ( 9 dan 10 Muharram 1423 = Rabu & Khamis 15-16 Dismber 2010). Kalau tak mampu, puasalah 10 dan 11 Muharram. Jika tak mampu, puasalah 10 Muharram sahaja. Pahalanya, diampunkan dosa tahun lepas.

- Ustaz Zaharuddin-

***
Dari Abu Qatadah al-Anshari r.a. katanya: “Rasulullah s.a.w. ditanya orang tentang puasa hari Arafah (9 Zulhijjah). Jawab baginda, “Semoga dapat menghapus dosa tahun yang lalu dan yang akan datang”. Kemudian Nabi ditanya pula tentang puasa hari asyura (10 Muharram). Jawab baginda, “Semoga dapat menghapuskan dosa tahun yang lalu”.

(Muslim)

Huraian:

Allah memberikan kita nikmat yang tidak terbilang banyaknya. Hal ini termasuklah peluang-peluang melakukan amal ibadat yang diganjari dengan pahala yang berlipat kali ganda berbanding dengan amalan-amalan yang dilakukan pada waktu-waktu biasa. Contohnya Allah memuliakan bulan Muharram dan menggalakkan kita berpuasa sunat.

Peluang ini mungkin dipandang remeh bagi orang yang tidak mengetahui akan kelebihan yang ada padanya tetapi hakikatnya itulah nilai yang menentukan sejauh manakah kepekaan seseorang Muslim itu dalam mencari keredhaan Allah SWT dengan cara yang terbaik iaitu ia tidak mensia-siakan nikmat sihat dan kelapangan waktu yang dikurniakan padanya kerana apabila seseorang itu sudah ditimpa sakit ataupun sibuk barulah mereka terasa akan kekurangan diri dalam mempersiapkan bekalan di hari akhirat kelak. Oleh itu marilah kita bersama-sama menyahut seruan Rasulullah ini mudah-mudahan ketaqwaan kita kepada Allah SWT semakin meningkat.

Tuesday, December 14, 2010

Amalan2 sunat pada bulan Muharram


Amalannya seperti berikut:

1. Pada 1hb - 9hb berpuasa sunat

2. 10hb sunat puasa hari Asyura dan

  • Menyapu kepala anak yatim
  • Bersedekah kepada fakir miskin
  • Bercelak mata pada waktu malam
  • Memperbanyakkan bacaan berikut (sekurang-kurangnya 70kali)

"Hasbunallahhu wani’mal wakil, ni’mal maula wani’man nasiir"

Maksudnya: ” Allah telah mencukupkan segala sesuatu bagiku. Dan sebaik-baik tempat ku serahkan diri adalah kepada Allah. Dialah sebaik-baik Penjaga dan sebaik-baik Penolong.”

sumber>>http://www.ustazahazimah.amirhakimi.com/

***info tambahan
10 Muharam>>
  • Nabi Yunus dikeluarkan daripada perut ikan Nun
  • Allah menerima taubat Nabi Adam yang makan khuldi
  • Nabi Nuh selamat daripada banjir besar
  • Nabi Ibrahim diselamatkan oleh Allah daripada di bakar
  • Nabi Yakob dapat melihat
  • Nabi Ayob sembuh daripada penyakit kulit
  • Laut merah terbelah dua,Nabi Musa selamat, Firaun & pengikutnya tenggelam dalam laut
  • Allah mencipta Arash, Kursi, Luh Mahfuz, Qalam, Langit & Bumi
  • Allah mencipta Jibrail, Mikail, Israfil & Izrail, Syurga & Neraka
  • Kesalahan Nabi Daud diampun Allah
  • Nabi Yusuf bebas daripada penjara

Ayat 1000 Dinar



  • Ayat seribu dinar ini mengandungi seribu faedah jikalau di amalkan tiap-tiap kali lepas sembahyang sebanyak tiga kali, barang siapa yang beramal ayat ini Allah taala akan mengadakan baginya jalan keluar dari segala kesulitan, Allah ta’ala akan memberi rezeki yang banyak dengan tidak di sangka-sangka dan Allah Ta’ala menyampaikan segala hajatnya, dengan beramal bersungguh-sungguh dan yakin kepada Allah, terlindung segala daripada bala di darat dan di laut.

  • Jikalau dibaca ayat ini kepada orang yang sedang sakit sebanyak 3 kali dan dihembuskan kepada si pesakit itu dan di jampi pada air sebanyak 3 kali diberi minum, insya’Allah si pesakit akan sembuh.

  • Jikalau mendapat sebarang kesusahan yang amat berat, kesusahan kerana kezaliman orang-orang tamak, oleh peperangan yang ditimbulkan oleh musuh-musuh Negara, beramallah selalu dengan ayat ini selepas daripada sembahyang lima waktu, mudah-mudahan segala kesusahan mendapat perlindungan dari Allah Ta’ala.


  • Jikalau masuk berperang menentang musuh, tiada binasa oleh terbakar, jika di pukul dengan besi tiada lut dan tiada binasa dari sebarang benda yang bahaya, hendaklah beramal ayat ini dan bertawakkal kepada Allah, baca ayat ini sesudah sembahyang lima waktu, baca ketika hendak tidur tiga kali, baca ayat ini keika hendak keluar rumah sekurang-kurangnya tiga kali.

sumber>>http://halaqah.net/

ETIKA PERGAULAN DAN BATAS PERGAULAN DI ANTARA LELAKI DAN WANITA MENURUT ISLAM. :


1.Menundukkan pandangan: ALLAH memerintahkan kaum lelaki untuk menundukkan pandangannya, sebagaimana firman- NYA;

Katakanlah kepada laki-laki yang beriman: Hen...daklah mereka menahan pandangannya dan memelihara kemaluannya. (an- Nuur: 30)

Sebagaimana hal ini juga diperintahkan kepada kaum wanita beriman, ALLAH berfirman;

Dan katakanlah kepada wanita yang beriman: Hendaklah mereka menahan pandangannya dan memelihara kemaluannya. (an- Nuur: 31)

2.Menutup Aurat; ALLAH berfirman;

dan jangan lah mereka mennampakkan perhiasannya, kecuali yang biasa nampak daripadanya. Dan hendaklah mereka melabuhkan kain tudung ke dadanya. (an-Nuur: 31)

Juga Firman-NYA; Hai nabi, katakanlah kepada isteri-isterimu, anak-anak perempuanmu dan isteri- isteri orang mukmin: Hendaklah mereka melabuhkan jilbabnya ke seluruh tubuh mereka. Yang demikian itu supaya mereka lebih mudah dikenali, kerana itu mereka tidak diganggu. Dan ALLAH adalah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang. (an-Nuur: 59).

Perintah menutup aurat juga berlaku bagi semua jenis. Dari Abu Daud Said al-Khudri r.a. berkata: Rasulullah SAW bersabda: Janganlah seseorang lelaki memandang aurat lelaki, begitu juga dengan wanita jangan melihat aurat wanita.

3.Adanya pembatas antara lelaki dengan wanita; Kalau ada sebuah keperluan terhadap kaum yang berbeza jenis, harus disampaikan dari balik tabir pembatas. Sebagaimana firman-NYA;

Dan apabila kalian meminta sesuatu kepada mereka (para wanita) maka mintalah dari balik hijab. (al-Ahzaab: 53)

4.Tidak berdua-duaan Di Antara Lelaki Dan Perempuan; Dari Ibnu Abbas r.a. berkata: Saya mendengar Rasulullah SAW bersabda: Janganlah seorang lelaki berdua-duaan (khalwat) dengan wanita kecuali bersama mahramnya. (Hadis Riwayat Bukhari & Muslim) Dari Jabir bin Samurah berkata; Rasulullah SAW bersabda: Janganlah salah seorang dari kalian berdua-duan dengan seorang wanita, kerana syaitan akan menjadi ketiganya. (Hadis Riwayat Ahmad & Tirmidzi dengan sanad yang sahih)

5.Tidak Melunakkan Ucapan (Percakapan): Seorang wanita dilarang melunakkan ucapannya ketika berbicara selain kepada suaminya. Firman ALLAH SWT;

Hai isteri-isteri Nabi, kamu sekalian tidaklah seperti wanita yang lain, jika kamu bertakwa. Maka janganlah kamu tunduk dalam berbicara (berkata-kata yang menggoda) sehingga berkeinginan orang yang ada penyakit di dalam hatinya tetapi ucapkanlah perkataan-perkataan yang baik. (al-Ahzaab: 32)

Berkata Imam Ibnu Kathir; Ini adalah beberapa etika yang diperintahkan oleh ALLAH kepada para isteri Rasulullah SAW serta kepada para wanita mukminah lainnya, iaitu hendaklah dia kalau berbicara dengan orang lain tanpa suara merdu, dalam pengertian janganlah seorang wanita berbicara dengan orang lain sebagaimana dia berbicara dengan suaminya. (Tafsir Ibnu Kathir 3/350 )

6.Tidak Menyentuh Kaum Berlawanan Jenis; Dari Maqil bin Yasar r.a. berkata; Seandainya kepala seseorang ditusuk dengan jarum besi itu masih lebih baik daripada menyentuh kaum wanita yang tidak halal baginnya. (Hadis Hasan Riwayat Thabrani dalam Mujam Kabir) Berkata Syaikh al-Abani Rahimahullah; Dalam hadis ini terdapat ancaman keras terhadap orang- orang yang menyentuh wanita yang tidak halal baginya. (Ash-Shohihah 1/448 ) Rasulullah SAW tidak pernah menyentuh wanita meskipun dalam saat-saat penting seperti membaiat dan lain- lainnya. Dari Aishah berkata; Demi ALLAH, tangan Rasulullah tidak pernah menyentuh tangan wanita sama sekali meskipun saat membaiat. (Hadis Riwayat Bukhari)

Inilah sebahagian etika pergaulan lelaki dan wanita selain mahram, yang mana apabila seseorang melanggar semuanya atau sebahagiannya saja akan menjadi dosa zina baginya, sebagaimana sabda Rasulullah SAW; Dari Abu Hurairah r.a. dari Rasulullah SAW bersabda: Sesungguhnya ALLAH menetapkan untuk anak adam bahagiannya dari zina, yang pasti akan mengenainya. Zina mata dengan memandang, zina lisan dengan berbicara, sedangkan jiwa berkeinginan serta berangan- angan, lalu farji yang akan membenarkan atau mendustakan semuanya. (Hadis Riwayat Bukhari, Muslim & Abu Daud) Padahal ALLAH SWT telah melarang perbuatan zina dan segala sesuatu yang boleh mendekati kepada perbuatan zina. Sebagaimana Firman- NYA;

Dan janganlah kamu mendekati zina, sesungguhnya zina itu adalah suatu perbuatan yang keji dan jalan yang buruk. (al-Isra: 32)

sumber>>http://www.facebook.com/

TIPS BERURUSAN DENGAN LELAKI


Berikut adalah 5 tips bagaimana berurusan dengan lelaki ajnabi. Tips-tips ini telah dikongsi oleh seorang sahabat yang amat disegani oleh kaum lelaki dan kaum wanita. Semoga dengan mengamalkan perbatasan hubungan ini, akan lebih mensucikan hati kita dan hati mereka. Sama-samalah kita menjaga hati...


1. Elakkan berurusan dengan lelaki - Selagi masih boleh dan berpeluang untuk minta tolong daripada perempuan. Kecuali dalam hal seperti dalam hal repair kereta, repair laptop dan lain-lain. Disebabkan limitation kemampuan wanita dalam hal tersebut, maka terpaksalah juga akhirnya minta bantuan daripada orang lelaki.


2. Kalau terpaksa berkomunikasi dengan orang lelaki, gunakanlah medium perantaraan dalam bentuk tulisan seperti SMS, e-mail atau nota kecil. Gunakan perkataan-perkataan formal,bukan bahasa pasar. Contoh :maaf(bukan sorrie..), terima kasih(bukan time kacih..). Lagi satu, tak payahlah buat smiley face ke ,gelak ke (hihihi..), dan lain-lain yang kurang berfaedah.

Elakkan bercakap melalui telefon kalau belum betul-betul desperate. Ini kerana suara wanita amat lunak dan boleh menggetarkan jiwa insan yang bernama lelaki. Buktinya sampai ALLAH sound kepada wanita supaya keraskan suara! Rujuk Quran,Surah Al-Ahzab, ayat 32 :"Wahai isteri-isteri nabi, kamu bukanlah seperti perempuan-perempuan lain jika kamu bertaqwa. Maka janganlah lemah-lembutkan suara dalam berbicara, sehingga bangkit nafsu orang yang ada penyakit dalam hatinya, tetapi ucapkanlah perkataan yang baik." Kalau rasa ayat ini ditujukan kepada isteri-isteri nabi sahaja, sepatutnya kita juga menyahut seruan tersebut untuk mencapai darjat yang sama seperti mereka-darjat wanita bertaqwa dan darjat wanita-wanita yang terpilih. Best kan ???


3. Tundukkan hati. Apabila terpaksa berurusan dengan lelaki, kita sepatutnya merasa bulu roma kita meremang-kerana takut pada ALLAH! Kita sangat takut sekiranya disebabkan kita, lelaki tersebut tertarik kepada kita. Sewaktu berhadapan dengan lelaki-lelaki tersebut, banyakkan beristighfar dan berdoa “ YA ALLAH, janganlah KAU jadikan lelaki ini tertarik kepadaku. Jauhkan pandangannya daripada panahan-panahan syaitan.”

4. Tundukkan pandangan. Jangan tertipu dengan subjek communication skills yang pernah kita belajar, "make eye contact with the person you’re talking to..". Ianya applicable kalau kita bercakap dengan sesama jantina sahaja. Kalau ada eye contact dengan orang yang berlainan jantina, kita akan mendapati teori “dari mata turun ke hati” itu benar-benar bisa berlaku.

Para sahabat dahulu pun, ALLAH perintahkan supaya tahan pandangan mata mereka apabila berurusan dengan isteri-isteri nabi. Rujuk kembali Surah Al-Ahzab, ayat 53 :"…apabila kamu meminta sesuatu daripada isteri nabi, mintalah dari belakang tabir. Itu lebih suci bagimu dan hati mereka…". Tetapi kita bukanlah disuruh membawa tabir ke mana-mana kita pergi. Kalau susah sangat nak jaga mata, tutuplah pandangan dengan buku ke, fail ke..

Kita lihat betapa ALLAH sangat mengambil berat masalah hati para sahabat dan isteri-isteri nabi supaya mereka tidak tewas ke dalm kemungkaran. Kalau kita nak jadi sehebat mereka, kenalah aplikasikan apa yang mereka lakukan. Takkan nak tunggu ALLAH sebut nama kita dalam Quran baru nak buat. Contoh :"Wahai cik _____, tundukkanlah pandangan..". Isk,isk..tak layaknya..

5. Cepatkan urusan. Perkara ini mungkin applicable kepada students/orang yang dah bekerja dan terpaksa berurusan dengan team lelaki. Dah tak dapat nak dielakkan, mereka sahaja teammate kita. So, apa-apa kerja yang dibuat bersama, buat sahajalah kerja tersebut. Tak payahlah nak berborak-borak, tanya hal peribadi, gelak-gelak, buat lawak..tak perlu,TAK PERLU! Siapkan kerja cepat-cepat, then go.

Discussion venue pula buatlah di tempat yang proper dan berurusanlah secara professional. Semoga bermanfaat dan semoga kita dikenali sebagai wanita mu’minah yang ada identiti, yang taat perintah ALLAH dan takutkan hari pembalasan. Semoga tidak melalaikan diri kita dan orang yang menerimanya. Jagalah diri, hiasi peribadi. Wassalam.

sumber>> http://www.facebook.com/

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...