Thursday, December 16, 2010

~Muhasabah Diri~

Kajian telah membuktikan...9% menulis; 16%membaca; 30%berbicara; 45%mendengar...makanya apa yang kita ucapkan akan memberikan kesan kepada si pendengar..oleh itu mari kita sama2 'Muhasabah diri':

  1. Adakah kata2 saya selama ini membangunkan orang lain? ______________
  2. masihkah saya ingat siapakah org terakhir yang pernah mendengar ucapan saya yang mengecilkan hatinya? ________________
  3. Siapakah orang terakhir yang saya puji hingga ke hari ini kerana sikap, perbuatan ataupun penampilannya yang patut dipuji? ____________________
  4. semasa seseorang melakukan kesalahan besar, bagaimana cara membetulkannya, tanpa menyebabkan dia rasa tersinggung? ________________
  5. adakah saya termasuk individu yang sering mengharapkan pujian orang lain dan cepat tersinggung sekiranya tidak segera dipuji? _________________
Isikan jawapan sejujurnya...jawapannya ada dilubuk hati masing2..moga kita akan menjadi Mukmin yang Cemerlang...insyaAllah BOLEH!!! tepuk dada, tanya IMAN...moga selepas ini:
  1. Saya akan usahakan kata2 yang membangunkan orang lain, insya Allah...
  2. Saya akan cuba melembutkan tutur kata supaya kata2 saya tidak mengecilkan hati orang sekeliling...
  3. Saya akan puji sikap, perbuatan ataupun penampilannya yang patut dipuji, dengan hati yg ikhlas lillahi ta'ala dan bukannya kerana membodek..
  4. Jika seseorang melakukan kesalahan besar, saya akan cuba membetulkannya, tanpa menyebabkan dia rasa tersinggung..
  5. Moga saya tidak termasuk individu yang sering mengharapkan pujian orang lain dan cepat tersinggung sekiranya tidak segera dipuji...apa yang dibuat hanyalah kerana DIA...
sumber>>-BUKU: Mencari Makna Hidup (Penulis; Parlindungan Marpaung)

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...