Monday, August 29, 2011

Thursday, August 25, 2011

WARKAH AIDILFITRI buat semua 1432H


Bismillahirrahmanirrahim...

Buat Mak Abah yang di sayangi,

Along menyusun 10 jari memohon maaf..
di atas segala kesilapan yang telah along lakukan seumur hidup ini..
Terlalu banyak dosa-dosa yang dilakukan andai dihitung sedari kecil..tapi mak abah tetap bersabar dengan perilaku along yang terkadang agak melampau..terima kasih mak abah di atas jasa dan pengorbanan kalian berdua..tak terdaya anakmu ini membalasnya..moga Allah limpahkan rahmat dan kasih sayangnya buat mak abah..love both of U..

Buat Anyah & Ira yang di kasihi,

Along bukanlah seorang kakak yang terbaik..along hanyalah insan yang lemah dan tak lepas daripada khilaf...sepanjang kita membesar, banyak kali rasanya along mengguriskan hati korang berdua, sengaja mahu pun tidak disengajakan...maafkan along ye..moga kita semua menjadi anak2 solehah kepada mak & abah...love both of U..

Buat Wan,

Kakak ipar mu ini, ingin memohon maaf di atas salah dan silap yang telah lalu...maaf juga kerana sentiasa menyusahkanmu..terima kasih dik..moga istana bahagia korang berdua dilimpahi rahmat dan kasih sayang Allah..

Buat Adam, Aqil & Aqif yang dirindui selalu

Sape nak duit raya, kena cium pipi aneng dulu, hehe..Moga korang bertiga menjadi anak2 yang Soleh dan sentiasa dalam limpah rahmat dan kasih sayang Allah..


Buat Sanak Sedara yang dikasihi,

Buat sanak sedara yang di sebelah Bagan Dato' mahu pun Teluk Intan, maaf dipinta daripada kejauhan..kita mungkin jauh tapi hati kita tetap dekat, insyaAllah..moga Allah merahmati kita semua dan menguatkan ukhuwah antara kita.

Buat Rakan Taulan yang dikasihi,

Saya hanyalah insan yang lemah dan tak lepas daripada khilaf..Saya bukanlah seorang insan yang pandai berkata-kata, mungkin ada yang tersinggung dengan kata-kata atau pun perilaku saya..dikesempatan ini, saya menyusun 10 jari memohon maaf di atas segala kesilapan yang telah saya lakukan sepanjang kita bersama-sama menjalani kehidupan ini...

Buat kesemua yang pernah menjadi BOS dan BOS sekarang,

Saya memohon maaf di atas segala kesilapan dan kekurangan selama saya bertugas dengan Tuan/Puan..terima kasih juga di atas segala ilmu yang telah Tuan/Puan berikan..moga Tuan/Puan dirahmati dan dilimpahi dengan rahmat dan kasih sayang Allah..



moga saya dan kalian semua memperoleh KEMENANGAN BESAR di hari LEBARAN yang mulia ini..Saya menasihati diri saya sendiri dan kalian semua, agar kita sama-sama meneruskan segala amalan dan akhlak mulia yang kita laksanakan selama sebulan ini..moga-moga kita semua menjadi hambaNYA yang SOLEH dan SOLEHAH, amin..











Wednesday, August 24, 2011

Aidilfitri plus Merdeka

Bismillahirrahmanirrahim..

Tatkala ini, hujan sedang mencurah-curah..dan di ketika ini, fokus telah beralih arah..entah kenapa jari ini terlalu teringin untuk menaip..dan entah kenapa juga coretan menjadi agak puitis..sepatutnya di kala ini, diri ini perlu menyiapkan beberapa kerja yang masih berbaki sebelum bercuti panjang..Dua perayaan bakal disambut serentak, insyaAllah.

Andai diizinkan Allah perjalananku akan bermula 2 hari lagi, 26 Ogos 2011 ke Selangor...kami, adik beradik akan berkumpul sebelum berlepas ke Kuching, Sarawak yang dijadualkan pada 28 Ogos 2011, insyaAllah...kenapa ke Kuching? sebabnya kami semua akan menyambut Hari Raya Aidilfitri dan Hari Kemerdekaan di sana..menyambutnya dengan pergi melancong??? jauh daripada budaya orang Melayu?? ...eh! sabar, sabar...sebenarnya ibubapa kami di sana, lantas kami akan merayakan hari kebesaran kita di sana..ditakdirkan Allah, abah ditugaskan untuk berkhidmat di Kuching pada bulan Jun yang lepas..dan dengan takdirnya juga, abah tak dapat cuti..makanya anak2 lah yang akan ke sana bertemu ayah bonda...sedih gak la sebab tak dapat meraikan bersama keluarga besar sebelah abah dan mak..tapi kami redha dengan ketentuannya..moga keluarga kecil kami dapat berhimpun dan bermaaf-maafan di pagi 1 Syawal 1432H nanti..

Memandang tragedi kek Lapis Sarawak yang berlaku baru-baru ini, makanya tak dapek la menikmatinya sebagai juadah di hari lebaran..moga perjalanan kami, adik beradik dipermudahkan Allah dan moga Allah pertemukan kami semua dalam rahmatNya, amin...

SALAM AIDILFITRI buat semua sanak sedara, sahabat, rakan, taulan dan seluruh umat Islam...

Salam Kemerdekaan buat semua rakyat Malaysia


SOME PEOPLE

Some people love being famous, some prefer to remain unknown. Some are just so friendly and some just comfortable to remain silent. There's so many people with different attitude, different styles. You just have to UNDERSTAND and BLEND IN.


Ujian

24 Ogos 2011 / 24 Ramadhan 1432

Bismillahirrahmanirrahim

Sesungguhnya,diri ini tersangatlah lemah...dimulut kata ok..dapat menerima ketentuan Ilahi..redha dengan segalanya..tapi jauh di sudut hati, ada sekelumit rasa sebak..diri ini belum cukup tabah menerima segalanya dengan hati yang tenang..segala rasa yang bersarang di hati ini ku pulangkan kepadaMu Ya Ilahi, tenangkanlah hati ku ini..dan hambaMu yang lemah ini, memohon agar ia dapat digantikan dengan sesuatu yang lebih baik, hanya Kau Yang Maha Mengetahui..sesungguhnya perancang Allah adalah yang terbaik...

Kisah Nuzul Al-Quran Dan Keistimewaan Membaca Al-Quran

Pada hari Rabu lepas (17 Ogos 2011 bersamaan 17 Ramadhan), kita telah menyambut Nuzul Al-Quran. Peristiwa yang terjadi pada hari Nuzul Quran adalah satu peristiwa yang amat besar dan penting kerana ianya merupakan satu permulaan kepada ajaran Islam melalui Nabi Muhammad S.A.W.

Kisah Ringkas Nuzul Quran

Peristiwa Nurul Al-Quran merupakan satu peristiwa dimana turunnya ayat Al-Quran yang pertama kepada Nabi Muhammad S.A.W. Ayat Quran pertama yang diturunkan melalui perantaraan Malaikat Jibril adalah dari lima ayat pertama Surah Al-Alaq. Maksud wahyu pertama: "Bacalah (wahai Muhammad) dengan nama Tuhan mu yang menciptakan (sekalian makhluk), Ia menciptakan manusia dari sebuku darah beku; Bacalah, dan Tuhan mu Yang Maha Pemurah, Yang mengajar manusia melalui pena dan tulisan, Ia mengajarkan manusia apa yang tidak diketahuinya.” (al-‘alaq:1-5)

Tuntutan Menuntut Ilmu Dalam Islam

Jelas di sini, Islam amat menitikberatkan budaya menuntut ilmu. Hanya dengan ilmu, umat Islam boleh maju dalam pelbagai bidang saamada melibatkan perkara duniawi ataupun ilmu untuk bekalan akhirat. Percaya atau tidak, sekiranya anda mengutamakan ilmu agama terlebih dahulu, insyaAllah, jiwa dan minda anda lebih mudah menerima ilmu dunia. Saya sendiri rasa menyesal kerana x meneruskan pengajian ke maahad tahfiz dulu masa ditawarkan. Kawan2 saya yang ke sane, kesemuanya kini dah tamat master pelbagai bidang.

Kelebihan Membaca Al-Quran:

1. Al-Quran akan menjadi syafaat / penyelamat kita di hari akhirat nanti. 2. Mendapat pahala. 3. Allah mempertingkatkan martabat orang mukim yang membaca Quran. 4. Membaca Al-Quran dapat memberikan ketenangan kepada pembacanya. 5. Ibu bapa kita diberi kemuliaan oleh Allah pada hari kiamat. Dan pelbagai lagi kelebihan yang tak mampu diucapkan di sini.

Pelajari Membaca Al-Quran

Sekiranya tak mampu untuk menjadi hafiz 30 juzu' Quran, sekurang2nya, janganlah kita langsung xmengenal al-Quran. Jangan terkejut jika masih ada individu yang masih tidak tahu membaca Quran walaupun sudah berusia 50 tahun! Tidak dinafikan, individu yang tidak tahu membaca Al-Quran, bukannya tak mahu belajar. Tapi mungkin tiada masa ataupun agak malu untuk belajar dalam usia yang agak lanjut. Tapi, Alhamdulillah, dengan teknologi yang ada hari ini, ramai individu mampu belajar membaca Al-Quran.

***********
sumber>>http://www.faizalsyukri.com

Kem Ramadhan

Pada 1 Ogos 2011 (1 Ramadhan 1432H), semua muslimin dan muslimat di seluruh dunia telah mendaftarkan diri di Kem Ramadhan..Rela atau terpaksa itulah hakikatnya..diri ini dan kalian juga tidak terkecuali, bukan? Apabila kita menyebut Kem, mesti kita terbayangkan Kem-Kem Motivasi..di mana aktivitinya dipenuhi dengan pengisian-pengisian untuk membentuk jati diri peserta yang unggul.
Begitulah juga dengan Kem Ramadhan yang sedang kita ikuti ini..ia seharusnya berupaya 'Membangun Jiwa Insan Rabbaniyyah', insyaAllah...bezanya dengan kem-kem motivasi yang lain, tiada fasilitator atau kem komandan yang memimpin kita..kitalah fasilitatornya, kitalah kem komandannya dan diri kita sendirilah pesertanya...panduan kita adalah kuliah-kuliah agama, buku-buku, para pendakwah, ustaz serta ustazah...

Bagaimanakah dengan misi Ramadhan kali ini? Bagaimana dengan pencapaian di Kem Ramadhan pada tahun ini? Bagaimana dengan pengisiannya? Adakah kita beroleh sesuatu daripada Kem Ramadhan kali ini, atau sama sahaja seperti tahun-tahun sebelumnya? Marilah kita bersama-sama muhasabah diri..


Dapatkah kita Semarakkan Ramadhan pada tahun ini? Solat Tarawih? Tadarus Al-Quran? Iktikaf? Qiamullail? Bersedekah? melakukan amalan-amalan terpuji? Andai ada yang masih belum terlaksana, masih belum terlambat untuk dilaksanakan..Laksanakan mengikut kemampuan diri dan berusaha untuk menyempurnakannya sebaik mungkin..bukan untuk sesiapa tetapi semata-mata untuk mendapatkan redha dan rahmat Allah S.W.T.

Walau bagaimanapun, Kem Ramadhan kali ini bakal berakhir..marilah kita bersama-sama memeriahkan 10 Ramadhan terakhir ini sebagai tanda ucapan Selamat Tinggal yang paling indah, dengan harapan moga diketemukan semula di tahun hadapan oleh Yang Maha Esa...Sama-samalah kita mencari Malam Seribu Bulan, Lailatul Qaddar...

Semoga kita semua menjadi insan yang soleh dan solehah apabila keluar daripada Kem Ramadhan pada tahun ini, insyaAllah....Moga yang baik berterusan..

****************************************
diri ini ingin memohon kemaafan andai ada tersalah bicara dalam entry ini...mohon dibetulkan segala kesilapan...segala yang baik adalah daripada Allah S.W.T dan segala yang buruk adalah daripada diri ini..wallahu a'lam...

Wednesday, August 10, 2011

DATES


BENEFICIAL THINGS TO EAT DURING RAMADAN:

Prophet Muhammad (Sallalahu alayhi wa sallam) would break his fast with dates. There are many hadiths in which Prophet Muhammad (Sallalahu alayhi wa sallam) encourages Muslims to eat dates. No Ramadan iftar is complete in a Muslim household without dates.

THE QURAN REFERS TO DATES IN A FEW PLACES:

1. When the mother of Prophet Jesus (Alayhi wa sallam) was giving birth to him and she was experiencing pain, she was told to: "Shake the trunk of the palm towards you and fresh, ripe dates will drop down onto you." Surah Maryam (19), verse number 23 ..

2. And in the earth are tracts (diverse though) neighboring, and gardens of vines and fields sown with corn, and palm trees - growing out of single roots or otherwise: watered with the same water, yet some of them We make more excellent than others to eat. Behold, verily in these things there are signs for those who understand! (Qur’an, 13:4)

THE HADITH ALSO REFER TO DATES:

Aisha (Radi allahu anha) said: the prophet (Sallalahu alayhi wa sallam) said: “Indeed in dates there is a cure”. Reported by Muslim (14/3) and Ahmad (6/152)

The Prophet (Sallalahu alayhi wa sallam) said: "How excellent are dates as the believer's Suhoor". [Abu Dawood, Ibn Hibban and al-Baihaqee; Sahih]

The Prophet (Sallalahu alayhi wa sallam) said: “ Whoever finds dates should break his fast with them and the one who does not should break his fast with water because it is pure”

It was reported by Abu Naaim, Abu Daoud, Al Hakem, Al Imam Al Tirmithi and mentioned in The book of Al Imam Al Thahabi “The Prophetic Medicine” that the Prophet (PBUH) said: “ The one who eats 7 dates in the morning will be protected that day from poison and envy”

The Prophet (Sallalahu alayhi wa sallam) said: “Break your fast by eating dates as it is purifying.” (Narrated by Ahmad)
______________________________​________


The health benefits of dates are multiple. The following are excerpts on the health benefits of dates.

PREGNANT WOMEN:

It has been shown that (scientific studies) have shown that eating dates are beneficial for pregnant women and nursing mothers. Dates contain certain stimulants which assist in the strengthening of the muscles of the womb which can lead to an easier delivery. The sugar content of dates is about 80% making it an ideal high energy food for nursing mothers. Dates contain seven vitamins and eleven minerals whose importance as a dietary supplement was appreciated by the desert people who, for thousands of years, ate dates with goat or camel milk as a complete sustenance.


DATES TO TREAT DISEASES LIKE CANCER:

Dates are reported to be useful in the treatment of respiratory disorders, heart conditions, cancer (due to its high magnesium and calcium content), anemia, allergies, and constipation. Bedouin Arabs, who eat them on a regular basis, show an extremely low incidence rate of cancer and heart disease.


DATES TO IMPROVE DIGESTION:

Dates are also valuable as medicine for their tonic effect. Being easily digested, they are very useful for supplying energy and repairing waste. Milk in which clean and fresh dates have been boiled is a very nourishing and restorative drink to children and adults alike, especially during convalescence. The nicotinic content in dates is an excellent remedy for intestinal disturbances. Liberal use of dates keeps in check the growth of pathological organisms and helps to establish a colony of friendly bacteria in the intestines.


DATES TO TREAT CONSTIPATION:

The date is a laxative food. It is highly beneficial in the treatment of constipation as the roughage provided by it stimulates sluggish bowels. They should be immersed in water at night and taken after making them into a fine syrup the next morning to secure laxative effect.


DATES TO TREAT WEAK HEART:

Besides, dates are an effective remedy for weak heart. Dates soaked overnight in water and crushed in the same water in the morning after removing the seeds should be taken at least twice a week in this condition. It will strengthen the heart.


DATES TO PREVENT STERILITY:

Sexual weakness can also benefits from dates. A handful of dates soaked in fresh goat's milk overnight should be ground in the same milk in the morning. A pinch of cardamom powder and honey should be mixed in this preparation. This becomes a very useful tonic for improving sex stamina and sterility due to functional disorders.
source>> http://www.facebook.com/AllhumdulilahForEverything

LAW KANA BAYNANA

لو كان بيننا الحبيب
لدنا القاصي والقريب
من طيبة قبل المغيب
طالباً قرب الحبيب

بقربه النفس تطيب
وتدعوا الله فيجيب
أنوار طه لا تغيب
بلغنا لقاه يا مجيب

فدتك روحي يا حبيب
محمد مكرم الغريب
بقربك الروح تطيب
يا رحمة للعالمين


If the beloved were among us
Those from far & near will come to him
Hoping to see the sun of goodness before it sets
Desiring to be near to Him

In His company the soul feels great
On that moment If it prays to Allah, Allah will surely answer
The light of Taha will not cease to exist

Oh You who answers prayer please fulfill our hope to meet him
I am willing to sacrifice my life for you
Oh beloved
Muhammad honor of strangers
In your company the soul feels great
Oh mercy to all the worlds (s.a.w)




Tarbiyyah Akhlak Mengikut Fiqh Sirah

PENDAHULUAN
DEFINISI AKHLAK MENGIKUT FIQH SIRAH
KEPENTINGAN AKHLAK DALAM KEHIDUPAN MANUSIA
TARBIYYAH AKHLAK NABI MUHAMMAD S.A.W. SEBAGAI SEORANG ANAK
TARBIYYAH AKHLAK NABI MUHAMMAD S.A.W. SEBAGAI SEORANG BELIA
TARBIYYAH AKHLAK NABI MUHAMMAD S.A.W. SEBAGAI SEORANG PENIAGA
TARBIYYAH AKHLAK NABI MUHAMMAD S.A.W. SEBAGAI SEORANG SUAMI DAN BAPA
TARBIYYAH AKHLAK NABI MUHAMMAD S.A.W. SEBAGAI SEORANG SAHABAT
TARBIYYAH AKHLAK NABI MUHAMMAD S.A.W. SEBAGAI SEORANG PEMIMPIN
KESIMPULAN





PENDAHULUAN
Ahklak Baginda Rasullullah Shallallahu ‘alaihi wasallam yang mulia menjadi teladan untuk semua manusia. Tarbiah Baginda berjalan terus-menerus hingga ke hari ini melalui para sahabat Baginda yang merupakan golongan yang tidak dapat ditandingi iman, amalan dan akhlak mereka. Baginda telah memberi pengajaran dalam setiap aspek kehidupan sehinggakan tiada suatupun bidang kehidupan yang tidak disentuh oleh Baginda untuk dijadikan panduan oleh seluruh umat Islam hinggalah ke hari kiamat. Setiap aspek kehidupan Baginda mengandungi pengajaran yang amat bernilai dan berharga sekali. Jadi tidak syak lagi sesiapa yang meneladani kehidupan Baginda pasti akan memperolehi kejayaan sama ada di dunia mahupun di akhirat nanti.
Baginda Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam bukan sahaja seorang pemimpin yang ulung kepada umatnya, malah adalah sebaik-baik ketua di dalam keluarganya. Dalam hidup berkeluarga Baginda telah menggariskan beberapa panduan kepada kita tentang bagaimana memelihara, mendidik anak-anak dan isteri serta pergaulan kita dengan pembantu rumah dalam kehidupan seharian. Tidak dapat menafikan bahawa dalam menjalani dan menguruskan kehidupan seharian kepentingan menjaga keharmonian dan keselesaan sesebuah rumahtangga adalah tanggungjawab yang perlu dilaksanakan setiap orang. Lagi-lagi trend zaman ini kebanyakan para isteri dan ibu sama-sama menceburkan diri di bidang pekerjaan dan mempunyai kerjaya tertentu, sebab itulah peranan kita sebagai suami diperlukan di dalam menguruskan sebahagian daripada tugas-tugas rutin para isteri semasa ketiadaan mereka di rumah. Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam telah menunjukkan beberapa contoh dan menggariskan peraturan khusus yang patut menjadi peringatan dan panduan kita.
Sesungguhnya mencontohi dan melakukan sesuatu perkara dengan berpandukan sunnah Baginda Shallallahu ‘alaihi wasallam merupakan ibadah yang mulia di sisi Allah S.W.T.. Di samping mendapat manfaat di dunia dalam hubungan sesama manusia, kita juga akan mendapat ganjarannya di sisi Allah S.W.T. di akhirat kerana Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam diutus adalah sebagai rahmat kepada seluruh alam.

DEFINISI AKHLAK MENGIKUT FIQH SIRAH
Akhlak dari segi bahasa berasal daripada perkataan khulq yang bererti perilaku, perangai atau tabiat. Maksud ini terkandung dalam kata-kata Aisyah r.a. berkaitan akhlak Rasulullah s.a.w. yang bermaksud : " Akhlaknya (Rasulullah) adalah al-Quran." Akhlak Rasulullah s.a.w. yang dimaksudkan di dalam kata-kata di atas ialah kepercayaan, keyakinan, pegangan, sikap dan tingkah laku Rasulullah s.a.w. yang semuanya merupakan pelaksanaan ajaran al-Quran.[1] Akhlak dari segi istilah iaitu menurut Ibnu Miskawiah dikenali sebagai pakar bidang akhlak mengatakan bahawa akhlak ialah keadaan jiwa seseorang yang mendorong untuk melakukan perbuatan-perbuatan tanpa pertimbangan akal fikiran terlebih dahulu. Sementara itu, menurut Imam al-Ghazali dikenali sebagai Hujjatul Islam pendapatnya lebih luas daripada Ibnu Miskawiah, mengatakan akhlak adalah suatu sifat yang tertanam dalam jiwa yang daripadanya timbul perbuatan-perbuatan dengan mudah tanpa memerlukan pertimbangan terlebih dahulu. Menurut Profesor Dr Ahmad Amin mengatakan akhlak ialah kehendak yang dibiasakan dan ia akan menjadi kebiasaan yang mudah dilakukan. Dalam Mu’jam al-wasith, Ibrahim Anis mengatakan bahawa bahawa akhlak adalah sifat yang tertanam dalam jiwa yang dengannya lahirlah macam-macam perbuatan, baik atau buruk tanpa membutuhkan pemikiran dan pertimbangan. Selanjutnya di dalam kitab Dairatul Ma’arif secara singkat akhlak diertikan sifat-sifat manusia yang terdidik. Daripada definisi tersebut dapat kita fahami bahawa akhlak merupakan suatu perlakuan yang tetap sifatnya di dalam jiwa seseorang yang tidak memerlukan daya pemikiran di dalam melakukan sesuatu tindakan.
Keseluruhan definisi akhlak tersebut di atas tidak mempunyai bertentangan melainkan mempunyai persamaan dan saling kait-mengait serta darinya kita dapat melihat ciri-ciri yang terdapat dalam perbuatan akhlak iaitu perbuatan akhlak yang tertanam kuat dalam jiwa seseorang sehingga telah menjadi keperibadiannya. Jika kita mengatakan bahawa si A misalnya sebagai orang yang berakhlak dermawan maka sikapnya tersebut telah menjadi sebahagian darah dagingnya, bila dan di manapun sikapnya itu dibawanya sehingga menjadi identity yang membezakan dirinya dengan orang lain. Jika si A tersebut kadang-kadang dermawan dan kadang-kadang bakhil maka si A tersebut belum dapat dikatakan sebagai seorang yang dermawan. Demikian juga jika kepada si B kita mengatakan bahawa ia termasuk orang yang taat beribadah maka sikap taat beribadah tersebut telah dilakukannya di manapun ia berada.
Perbuatan akhlak yang dilakukan dengan mudah dan tanpa pemikiran. Ini bererti bahawa pada saat melakukan sesuatu perbuatan yang bersangkutan dalam keadaan tidak sedar, hilang ingatan, tidur atau gila. Pada saat yang bersangkutan melakukan suatu perbuatan ia tetap sihat akal pemikiran dan sedar. Oleh kerana itu, perbuatan yang dilakukan oleh seseorang dalam keadaan tidur, hilang ingatan, mabuk atau perbuatan reflek seperti berkedip, tertawa dan sebagainya bukanlah perbuatan akhlak. Perbuatan akhlak adalah perbuatan yang dilakukan oleh orang yang sihat akal fikirannya. Namun kerana perbuatan tersebut sudah menjadi darah daging sebagaimana disebutkan pada sifat yang pertama maka pada saat akan mengerjakannya sudah tidak memerlukan pertimbangan atau pemikiran lagi. Hal yang demikian tidak ubahnya dengan seseorang yang sudah menjadi darah dagingnya mengerjakan solat lima waktu maka pada saat datang seruan solat ia sudah tidak merasa berat lagi mengerjakan dan tanpa memikirkan lagi ia sudah dengan mudah dan ringan dapat menunaikannya.
Perbuatan akhlak adalah perbuatan yang timbul dari dalam diri orang yang mengerjakannya tanpa ada paksaan atau tekanan dari luar. Perbuatan akhlak adalah perbuatan yang dilakukan atas dasar kemahuan, pilihan dan keputusan yang bersangkutan. Oleh kerana itu, jika ada seseorang yang melakukan suatu perbuatan tetapi perbuatan tersebut dilakukan kerana paksaan, tekanan atau ancaman dari luar maka perbuatan tersebut tidak termasuk ke dalam akhlak dari orang yang melakukannya. Dalam perkara ini Ahmad Amin mengatakan bahawa ilmu akhlak adalah ilmu yang membahaskan tentang perbuatan manusia yang dapat dinialai baik atau buruk. Tetapi bukan semua amal yang baik atau buruk itu dapat dikatakan perbuatan akhlak. Banyak perbuatan yang dilakukan tidak atas dasar kemahuannya atau pilihannya seperti bernafas, berkedip, berbolak-baliknya hati dan terkejut ketika tiba-tiba terang setelah sebelumnya gelap tidaklah disebut akhlak kerana perbuatan tersebut yang dilakukan tanpa pilihan.
Perbuatan yang dilakukan dengan sesungguhnya, bukan main-main atau kerana bersandiwara. Jika kita menyaksikan orang berbuat kejam, sadis, jahat dan seterusnya tapi perbuatan tersebut kita lihat dalam pertunjukkan filem maka perbuatan tersebut tidak dapat disebut perbuatan akhlak kerana perbuatan tersebut bukan perbuatan yang sebenarnya. Berkenaan dengan ini maka sebaiknya seseorang tidak tergesa menilai orang lain sebgai berakhlak baik atau buruk sebelum diketahui dengan sesungguhnya bahawa perbuatan tersebut memang dilakukan dengan sebenarnya. Hal ini perlu dicatat kerana manusia termasuk makhluk yang pandai bersandawara atau pura-pura. Untuk mengetahui perbuatan yang sesungguhnya dapat dilakukan melalui cara yang terus-menerus.
Sejalan ciri-ciri di atas, perbuatan akhlak adalah perbuatan yang dilakukan kerana ikhlas semata-mata kerana Allah S.W.T. buakn kerana ingin dipuji orang atau ingin mendapatkan sesuatu pujian. Seseorang yang melakukan perbuatan bukan atas dasar kerana Allah S.W.T. tidak dapat dikatakan perbuatan akhlak.[2]
KEPENTINGAN AKHLAK DALAM KEHIDUPAN MANUSIA
Akhlak merupakan garis pemisah antara yang berakhlak dengan orang yang tidak berakhlak. Akhlak juga merupakan roh Islam yang mana agama tanpa akhlak samalah seperti jasad yang tidak bernyawa. Oleh itu salah satu misi yang dibawa oleh Rasulullah s.a.w. ialah membina kembali akhlak manusia yang telah runtuh sejak zaman para nabi yang terdahulu ekoran penyembahan berhala oleh pengikutnya yang telah menyeleweng. Hal ini juga berlaku pada zaman jahiliyyah yang mana akhlak manusia telah runtuh berpunca daripada mewarisi perangai umat yang terdahulu dengan tradisi meminum arak, membuang anak, membunuh, melakukan kezaliman sesuka hati, menindas, suka memulau kaum yang rendah martabatnya dan sebagainya. Dengan itu mereka sebenarnya tidak berakhlak dan tidak ada bezanya dengan manusia yang tidak beragama.
Akhlak juga merupakan nilai yang menjamin keselamatan daripada api neraka. Islam menganggap mereka yang tidak berakhlak tempatnya dia dalam neraka. Umpamanya seseorang itu melakukan maksiat, menderhaka kepada ibu bapa, melakukan kezaliman dan sebagainya, sudah pasti Allah S.W.T. akan menolak mereka daripada menjadi ahli syurga. Selain itu, akhlak juga merupakan ciri-ciri kelebihan di antara manusia kerana ianya lambang kesempurnaan iman, ketinggian taqwa dan kealiman seseorang manusia yang berakal. Dalam hal ini Rasulullah s.a.w. bersabda yang bermaksud : " Orang yang sempurna imannya ialah mereka yang paling baik akhlaknya."
Kekalnya sesuatu ummah juga kerana kukuhnya akhlak dan begitulah juga runtuhnya sesuatu ummah itu kerana lemahnya akhlaknya. Hakikat kenyataan di atas dijelaskan dalam kisah-kisah sejarah dan tamadun manusia melalui al-Quran seperti kisah kaum Lut, Samud, kaum nabi Ibrahim, Bani Israel dan lain-lain. Ummah yang berakhlak tinggi dan sentiasa berada di bawah keredhaan dan perlindungan Allah S.W.T. ialah ummah yang seperti di Madinah pada zaman Rasulullah s.a.w.. Ketiadaan akhlak yang baik pada diri individu atau masyarakat akan menyebabkan berlaku pelbagai krisis dalaman dan luaran seperti krisis nilai diri, keruntuhan rumahtangga, masyarakat belia yang mundur dan boleh membawa kepada kehancuran sesebuah negara. Presiden Perancis ketika memerintah Perancis dulu pernah berkata : " Kekalahan Perancis di tangan tentera Jerman disebabkan tenteranya runtuh moral dan akhlak. "
Pencerminan diri seseorang sering digambarkan melalui tingkah laku atau akhlak yang ditunjukkan. Malahan akhlak merupakan perhiasan diri bagi seseorang sebagaimana aqidah merupakan tunjang agama, syariat merupakan cabang dan rantingnya manakala akhlak adalah yang mewarnai seperti bunga-bungaan yang menyerikan hiasan pokok tersebut. Akhlak tidak dapat dibeli atau dinilai dengan wang ringgit Ia wujud di dalam diri seseorang hasil daripada didikan kedua ibu bapa atau penjaga serta pengaruh dari masyarakat sekeliling mereka. Jika sejak kecil kita didedahkan dengan akhlak yang mulia, maka secara tidak langsung ia akan mempengaruhi tingkah laku dalam kehidupan sehari-hari hinggalah seterusnya. Proses pembentukan sesebuah masyarakat adalah sama seperti membina sebuah bangunan. Kalau dalam pembinaan bangunan, asasnya disiapkan terlebih dahulu, begitu juga dengan membentuk masyarakat mesti dimulakan dengan pembinaan asasnya terlebih dahulu. Jika kukuh asas yang dibina maka tegaklah masyarakat itu. Jika lemah maka robohlah apa-apa sahaja yang dibina di atasnya.
Akhlak amat penting kerana merupakan asas yang dilakukan oleh Rasulullah s.a.w. ketika memulakan pembentukan masyarakat Islam. Sheikh Mohamad Abu Zahrah dalam kitabnya Tanzim al-Islam Li al-Mujtama' menyatakan bahawa budi pekerti atau moral yang mulia adalah satu-satunya asas yang paling kuat untuk melahirkan manusia yang berhati bersih, ikhlas dalam hidup, amanah dalam tugas, cinta kepada kebaikan dan benci kepada kejahatan.[3]
TARBIYYAH AKHLAK NABI MUHAMMAD S.A.W. SEBAGAI SEORANG ANAK
Kehidupan Nabi Muhammad s.a.w. dalam keadaan yatim dan tidak merasai kasih sayang ibubapa sebenarnya mempunyai hikmah-hikmah tersendiri seperti membentuk keperibadian dan kejiwaan yang kuat, mantap serta berdaya tahan senjak kecil bagi menghadapi apa jua rintangan pada masa hadapan. Ini juga bertujuan menyedarkan Baginda senjak kecil lagi bahawa tiada tempat pergantungan sepenuhnya kepada sesame makhluk. Ibunda Nabi Muhammad s.a.w. menyerahkan Baginda kepada Halimah binti Abu Zu’ayb yang tinggal diperkampungan Bani Saad untuk disusukan dan dididik. Tujuan lain Baginda dihantar ke situ ialah supaya Baginda dapat dibesarkan dalam persekitaran alam semula jadi yang segar dan bersih serta jauh dari kesibukan kota Mekah. Keadaan kawasan pendalaman juga membentuk tubuh yang sihat, ketahanan jiwa, keazaman yang kuat, pemikiran yang tajam, mampu berdikari, jauh dari perasaan manja dan fasih berbahasa. Menurut Ibn Saad, peristiwa pembelahan dada berlaku ketika Baginda berusia 4 tahun. Di antara hikmah kejadian tersebut ialah sebagai persediaan awal kerohanian Baginda untuk ma’sum dan menerima wahyu pada suatu haru kelak serta mensucikan atau membersihkan hatinya daripada sebarang cubaan gangguan syaitan.
Nabi Muhammad s.a.w. pernah mengembala kambing ketika berada di perkampungan Bani Saad dan di Mekah. Menurut Ibn Hajar al Asqalani di antara hikmahnya ialah menjadi latihan awal kepada Baginda supaya mampu bertanggungjawab ke atas umatnya sebagaimana Baginda bertanggungjawab memelihara dan menjaga binatang pelihara tersebut. Ia turut memupuk perasaan belas kasihan, sabar, cekal dan tabah bagi menghadapi pebagai kerenah umatnya. Di sebalik itu juga menunjukkan bahawa Nabi Muhammad s.a.w. senjak kecil lagi sudah pun berusaha mencari rezeki yang halal. Walaupun dijaga dengan penuh perhatian oleh Abu Talib tetapi Baginda ingin memperlihatkan dirinya yang sedia membantu dan tidak terlalu mengharapkan Abu Talib meskipun upah gembalaan itu tidak seberapa. Ini mengambarkan akhlak dan perasaan mulia Nabi Muhammad s.a.w. semasa kecilnya. Baginda juga bersikap jujur dan bertanggungjawab semasa diamanahkan menjaga binatang-binatang peliharaan tersebut.
Nabi Muhammad s.a.w. telah mempelajari cara menggunakan pedang, panah, tombak dan lain-lain alat peperangan ketika di bawah jagaan Abu Talib. Ini adalah sebagai persediaan memperlengkapkan dirinya untuk menjadi seorang lelaki yang mempunyai kemahiran pertahanan diri dan mengetahui teknik atau strategi serangan. Semasa berusia 12 tahun, Baginda mengikuti rombongan perniagaan Abu Talib ke Sham. Di dalam perjalananya tersebut Baginda banyak menimba pengetahuan tentang selok-belok perniagaan serta melihat keadaan social masyarakat Sham dan memerhatikan alam semula jadi di luar kota Mekah. Semuanya ini merupakan pengalaman dan pendidikan secara tidak langsung yang telah diperolehi oleh Nabi Muhammad s.a.w. semasa kecilnya yang membentuk dirinya menjadi seorang yang berpengetahuan luas. Secara umumnya diperhatikan bahawa Nabi Muhammad s.a.w. ketika kecilnya mempunyai akhlak yang sempurna dan mulia.[4]
TARBIYYAH AKHLAK NABI MUHAMMAD S.A.W. SEBAGAI SEORANG BELIA
Nabi Muhammad s.a.w. begitu perihatin terhadap golongan belia kerana mereka merupakan aset yang penting bagi mencapai kejayaan perlaksanaan sesebuah gerakan. Majoriti penganut agama Islam pada peringkat awal adalah terdiri daripada golongan belia seperti Abu Bakar Bin Abi Qahafah, Saad Bin Abi Waqqas, Talhah Bin Ubaiallah, Abu Ubaidah Bin al-Jarrah, Al-Zubair Bin al-Awwam, Abd al-Rahman Bin Auf, Abu Dhar al-Ghifari, Abd Allah Bin Masud diikuti dengan belia-belia lain seperti Abu Salamah, al-Arqam, Uthman Bin Mazun, Ubaidah Bin al-Harith, Saud Bin Zaid dan isterinya Fatimah Binti al-Khattab, Asma’ Binti Abu Bakar, Khabbab Bin al-Art, Umair Bin Abu Waqqas, Abd Allah Bin Jahsh, Jaafar Bin Abu Talib, Hamzah dan Umar Bin al-Khattab.
Pemikiran muda mereka yang tidak terlalu lama bergelumang dengan adat dan amalan tradisi jahiliyyah menyebabkan mereka tidak begitu sukar untuk menerima Islam. Dengan kekuatan dan tenaga yang dimiliki, mereka mempertahankan Islam dan mengembangkannya serta membawa mercu kejayaan. Nabi Muhammad s.a.w. telah menunjukkan pelbagai keperibadian yang mulia dan baik yang boleh dijadikan tauladan kepada para belia dewasa ini. Sebagai seorang belia Nabi Muhammad s.a.w. mempunyai keperibadian yang unggul seperti berani, berwibawa serta bersemangat tinggi, kebijaksanaan dan berfikir jauh, amanah, jujur, bersikap benar dalam segala urusan, sabar, cekal, tabah, pemaaf, penyayang dan baik budi bahasa, pemurah, pemalu, fasih ketika bercakap dan sentiasa menjauhi segala bentuk maksiat. Ketika remaja dalam lingkungan belasan tahun, Baginda telah menyertai Harb al-Fijar yang tercetus di antara Quraysh ( bersama sekutunya Bani Kinanah ) dan puak Qays Aylan. Nabi Muhammad s.a.w. bertindak mengumpul atau mengutip anak-anak panah yang dilancarkan oleh puak musuh untuk digunakan kembali oleh pihak keluarganya yang turut menyertai peperangan tersebut. Ini memperlihatkan keberanian Baginda sewaktu usia yang muda. Menurut Ibn Hisham, ketika itu Baginda berumur 14 atau 15 tahun. Sementara Ibn Ishak dan Ibn Saad pula menyatakan bahawa Baginda berusia 20 tahun ketika itu. Penglibatan Baginda juga merupakan satu pendedahan awal secara pratikal tentang selok-belok pertempuran dan penggunaan alat-alat peperangan.
Nabi Muhammad s.a.w. turut menghadiri Hilf al-Fudul di rumah Abd Allah Bin Judan yang berlaku pada bulan Zulkaedah ketika berumur 20 tahun. Baginda menyertai kumpulan al-Ahlaf terdiri daripada kumpulan Bani Abd al Mutalib,Bani Asad, Bani Zuhrah dan Bani Taim yang meminta daripada kumpulan al-Mutayyabun terdiri daripada Bani Abd al-Dar, Bani Makhzum, Bani Jumah, Bani Sahm dan Bani adi supaya hak-hak orang dizalimi dikembalikan. Dalam erti kata lain perjanjian tersebut bertujuan member pertolongan dan membela hak-hak orang bawahan dalam hubungan perniagaan dengan orang Quraish di kota Mekah kaya dan berkuasa. Ini memperlihatkan kejiwaan Baginda yang menyukai perkara-perkara baik semasa muda belia dan kehadirannya dalam perjanjian tersebut merupakan penglibatan awal Baginda dalam urusan yang besar dan penting.
Pada tahun 705 Masihi sewaktu Nabi Muhammad s.a.w. berusia 35 tahun, Baginda menyertai masyarakat Quraish dalam pembinaan semula Kaabah yang telah hamper rosak akibat banjir dan kebakaran yang berlaku sebelum itu. Baginda berkerjasama dengan ahli keluarganya mengangkat batu untuk membina semula dinding Kaabah tersebut. Nabi Muhammad s.a.w. turut menyelesaikan pertikaian yang hamper mencetuskan pertempuran apabila perselidihan faham berlaku di kalangan puak-puak Quraish untuk meletakkan Hajar al-Aswad ke tempatnya. Peristiwa yang berlaku ini boleh mencerminkan beberapa sahsiah Baginda ketika di usia Belianya iaitu :
a) Nabi Muhammad s.a.w. sentisa bersikap tolong menolong dan sedia berkerjasama dalam sesuatu urusan kebajikan tanpa melengahkannya.
b) Penerimaan Nabi Muhammas s.a.w. sebagi hakim untuk menyelesaikan pertikaian tersebut oleh pihak Quraish serta penyifatan mereka ke atas beliau sebagai al-Amin memperlihatkan akhlaknya yang begitu tinggi dan mulia.
c) Berdasarkan peristiwa tersebut, Baginda diperlihatkan mempunyai kecerdikan, kepandaian, pemikiran yang tajam dan berpandangan jauh dalam menyelesaikan sesuatu masalah.
d) Masyarakat Quraish mengiktirafkan kemuliaan dan kebenaran Baginda di kalangan mereka apabila tidak ragu-ragu atau tidak membantah keputusan pengadilan Baginda mengenai perletakkan Hajar al-Aswad tersebut.
e) Penglibatan Nabi Muhammad s.a.w. di dalam peristiwa besar tersebut memperlihatkan penyertaannya yang menyeluruh dalam urusan kemasyarakatan semasa ketika itu dengan tidak hanya berdiam diri sahaja. Baginda menunjukkan kecergasanya, kemampuannya menyelesaikan masalah dan sumbangan yang positif dalam memberikan keadilan.
Umumnya Nabi Muhammad s.a.w. telah mempratikkan akhlak yang tinggi dalam segenap aspek kehidupan hariannya. Baginda pernah digoda oleh perasaan mudanya untuk melakukan sesuatu yang biasa dilakukan oleh pemuda-pemuda Arab dalam masyarakat Mekah tetapi perasaan dan hawa nafsu tersebut dipatahkan oleh akal fikiran Baginda yang waras. Riwayat Izz al-Din Ibn al-Athar dan al-Hakim daripada Ali Bin Abu Talib menyebut bahawa perlindungan daripada Allah S.W.T. telah menyelamatkan Baginda daripada melakukan perbuatan tersebut. Sama ada Nabi Muhammad s.a.w. telah diselamatkan oleh fikiran Baginda sendiri atau dengan perlindungan Allah S.W.T., itu sama ada dan bukanlah sesuatu yang perlu dipertikaikan kerana Baginda tidak pernah melakukan dosa kepada Allah S.W.T. atay manusia.
Nabi Muhammad s.a.w. meninggalkan segala perbuatan keji yang ada dalam masyarakat ketika itu seperti judi, meminum arak, berzina, menilik nasib dan lain-lain. Ketika hamper dilantik menjad Rasul, Baginda lebih senang bersendirian dengan bertahannuthdi gua Hira. Selain daripada itu apabila diamanahkan sesuatu perkara maka Baginda akan menunaikan dengan baik. Ini dapat dilihat dalam peristiwa penghijrahan ke Madinah yang mana Baginda telah berpesan kepada Ali Bin Abu Talib supaya mengembalikan semula barang-barang kepunyaan orang yang disimpan kepadanya. Ini membuktikan bahawa masyarakat Quraish masih meletakkan kepercayaan terhadap Nabi Muhammad s.a.w. sebagai seorang yang amanah semenjak Baginda belia lagi sehinggalah ke saat itu.
Nabi Muhammad s.a.w. turut memperlihatkan sikapnya yang tekun dalam usaha mencari rezeki yang halal. Baginda pernah bekerja mengambil upah mengembala kambing dan menjadi peniaga. Sifat ikhlas yang dihayatinya menyebabkan beliau disenagi oleh semua masyarakat Quraish. Gelaran al-Amin yang diberikan kepadanya adalah sesuai dengan kesempurnaan dan ketinggian akhlaknya.[5]

TARBIYYAH AKHLAK NABI MUHAMMAD S.A.W. SEBAGAI SEORANG PENIAGA
Khadijah Binti Khuwailid Bin Asad Bin Abd al-Uzza Bin Qusai Bin kilab merupakan seorang wanita ternama di zaman jahiliyyah. Beliau adalah peniaga, hartawan dan mempunyai kedudukan mulia dalam masyarakat Quraish. Lantaran itu, beliau dikenali sebagai al-Afifah al-Tahirah. Apabila mendengarkan cerita tentang kejujuran, keamanahan dan ketinggian akhlak Nabi Muhammad s.a.w., beliau menawarkan kepada Baginda untuk keluar berdagang dengan Qafilahnya ke Sham dengan upah yang lebih lumayan. Nabi Muhammad s.a.w. menerima tawaran tersebut dan keluar berniaga di Jarsh salah sebuah Bandar di utara Jordan sebanyak dua kali dengan ditemani oleh Maisarah.
Melalui kecekapan, kemahiran dan kebijaksanaan Baginda, barang-barang yang diperniagakan di Sham mendapat keuntungan besar. Kemudiannya Nabi Muhammad s.a.w. membeli pula barang-barang dagangan di situ dan menjualnya semula di Mekah lalu memperolehi keuntungan yang sebegitu besar. Kejayaan Baginda sebagai seorang peniaga adalah disebabkan perilaku, kejujuran dan muamalah yang begitu baik dengan para pelanggannya. Tidak berlaku sebarang penipuan, tekanan mahupun paksaan semasa urusan jual beli Baginda. Maisarah sendir mengakui keunggulan sahsiah Nabi Muhammad s.a.w. dengan menyatakan kepada Khadijah bahawa Baginda adalah seorang yang terlalu baik budi pekerti, berhemah, pandai berbicara, sabar, cekal, amanah dan jujur dalam pekerjaan. Inilah di antara factor yang menyebabkan Khadijah tertarik hati kepada Nabi Muhammad s.a.w. yang akhirnya membawa kepada perkahwinan. Pemilihan Baginda sebagai suami merupakan pengiktirafan Khadijah terhadap akhlaknya yang terpuji kerana sebelum ini ramai daripada kalangan lelaki Quraish yang ingin mendampingi Khadijah tetapi gagal.[6]
TARBIYYAH AKHLAK NABI MUHAMMAD S.A.W. SEBAGAI SEORANG SUAMI DAN BAPA
Keluarga merupakan institusi terpenting dalam pembinaan sesebuah masyarakat yang harmoni. Islam begitu mengutamakan peranan suami selaku ketua dalam mengendalikan urusan rumah tangga kerana beliaulah yang bertanggungjawab menentukan hala tuju sesebuah keluarga tersebut. Nabi Muhammad s.a.w. di samping menjadi Rasul, pemimpin politik dan pendakwah telah memperlihatkan Qudwah Hasanah sebagai seorang suami dan bapa yang harus diteladani oleh masyarakat dewasa ini.
Nabi Muhammad s.a.w. telah mengahwini sebanyak 13 orang perempuan iaitu Khadijah Binti Khuwailid, Aishah Binti Abu Bakar, Saudah Binti Zamah, Zainab Binti Jahsh, Hind Binti Abu Umayyah, Hafsah Binti Umar al Khattab, Ramlah Binti Abu Sufian, Juwairiyah Binti al-Harith, Safiyyah Binti Huiai, Maimunah Binti al-Harith dan Zainab Binti Khuzaimah. Kesemua mereka dicampuri oleh Baginda dan dua daripadanya Khadijah dan Zainab Binti Khuzaimah wafat semasa hidup Nabi Muhammad s.a.w.. Sementara itu dua orang lagi isteri yang tidak dicampuri oleh Baginda ialah Asma Binti al-Numan dan Umrah Binti Yazid. Tujuh daripada mereka adalah berketurunan Quraish iaitu Khadijah, Aishah, Hafsah, Ramlah, Hind dan Saudah. Hanya Aishah sahaja merupakan anak dara yang dikahwini oleh Baginda
Tidak benar semua sekali pandangan Orientalis yang menyatakan bahawa Nabi Muhammad s.a.w. adalah seorang yang penting diri sendiri dan pemuas nafsunya. Sekiranya betul dakwaan tersebut mengapakah Baginda tidak mengahwini wanita lain di sepanjang tempoh Khadijah menjadi isterinya. Khadijah wafat ketika berusia 65 tahun dan semasa itu Baginda berusi hampir 50 tahun??? Jelas bahawa perkahwinannya dengan Khadijah bukanlah berasaskan factor fizikal tetapi Kjadijah memiliki akhlak dan budi pekerti yang mulia. Hikmah di sebalik Nabi Muhammad s.a.w. mempunyai isteri yang ramai ialah :
a) Suasana Madinah pada awalsentiasa tergugat dengan ancaman musuh seperti Quraish, Yahudi, Bani Mustaliq dan lain-lain. Peperangan tercetus dan beberapa orang para sahabat gugur syahid. Baginda mengahwini beberapa isteri para sahabat yang gugur tersebut dengan tujuan untuk meringankan tekanan yang dihadapi oleh masyarakat Islam ketika itu. Ini menunjukkan sikap keprihatinan Baginda terhadap masalah semasa dan jelas bahawa perkahwinan Baginda juga bukanlah bertujuan untuk bersuka-suka.
b) Perkahwinan Baginda bertujuan merapatkan hubungan kekeluargaan, perqabilahan dan mewujudkan hubungan yang baik semasa Islam mahupun dengan pihak musuh. Sebagai contoh Nabi Muhammad s.a.w. telah mengahwini Safiyyah yang berasal dari Bani al-Nadir.
c) Sebahagian daripada syariat Islam adalah berkaitan dengan wanita, isteri dan keluarga. Muamalah Baginda dengan isteri-isterinya banyak mengetengahkan hukum-hakam secara pratikal supaya mudah difahami oleh umatnya.
d) Kehidupan rumahtangga Nabi Muhammad s.a.w. yang mempunyai pelbagai contoh baik mahupun kerenah atau masalah, boleh dijadikan panduan atau ikutan oleh masyarakat Islam.
Di antara sahsiah Baginda yang terdapat diperhatikan sebagai seorang suami ialah :
a) Memberikan keadilan yang sama rata terhadap isteri-isterinya dari sudut layanan, penempatan, nafkah, keperluan zahir dan batin. Mereka yang terdiri daripada pelbagai peringkat umur dilayan oleh Nabi Muhammad s.a.w. secara adil. Sebagai contoh Baginda bermalam di rumah mereka secara bergilir-gilir sehinggalah ketika gering sebelum wafat, Baginda meminta izin daripada isterinya yang lain untuk berada di rumah Aishah Apabila Nabi Muhammad s.a.w. hendak keluar musafir maka Baginda membuat undian bagi menentukan siapa yang akan mengiringinya.
b) Kehidupan yang sederhana. Nabi Muhammad s.a.w. menjalani kehidupan rumahtangganya secara sederhana dengan tidak mengutamakan tuntutan dunia atau mengejar kemewahan. Baginda mengajar isterinya hidup sebagai kelurga biasa sepertimana yang dikehendaki oleh Islam supaya boleh dijadikan contoh tauladan kepada umatnya.
c) Nabi Muhammad s.a.w. memberikan hak-hak yang sepatutnya diterima oleh para isteri. Baginda juga memuliakan dan mengangkat kedudukan mereka. Nabi Muhammad s.a.w. memberikan hak suara kepada para isterinya dan seringkali berbincang dengan mereka mengenai sesuatu urusan. Baginda juga tidak akan berkahwin dengan seorang wanita melainkan dengan keredaan wanita tersebut.
d) Nabi Muhammad s.a.w. sentiasa membantu dan menolong para isterinya dalam urusan rumahtangga.
e) Baginda mewujudkan muamalah dan hubungan yang mesra dengan para isterinya. Tidak terdapat sebuah riwayat pun yang menyatakan Baginda mengasari atau mengherdik mereka. Jika mereka melakukan kesalahan maka Baginda akan menegur dan menasihati dengan cara yang baik.
f) Nabi Muhammad s.a.w. menguruskan dan mentadbir rumahtangganya dengan kebijaksanaan. Segala permasalahan yang timbul seperti perasaan cemburu di kalangan isterinya dapat diselesaikan dengan baik tanpa menimbulkan rasa tidak puas hati.
Nabi Muhammad s.a.w. mempunyai 7 orang anak iaitu 3 orang lelaki dan 4 orang perempuan. Al-Qasim, Zainab, Ruqayyah, Umm Kalthum, Fatimah dan Abd Allah merupakan hasil perkahwinan dengan Khadijah sementara Ibrahim adalah hasil perkahwinan dengan Mariyyah al-Qibtiyyah. Kesemua anak lelaki Baginda mati ketika kecil manakala Zainab, Ruqayyah dan Umm Kalthum wafat semasa hidup Nabi Muhammad s.a.w. dan Fatimah pula wafat setelah 6 bulan kewafatan ayahdanya.
Nabi Muhammad s.a.w. telah memperlihatkan tugas dan tanggungjawab sebenar sebagai seorang bapa yang seharusnya diteladanioleh masyarakat Islam sekarang. Keseluruhan konsep pendidikan, pergaulan, penjagaan dan peradaban dengan anak-anak cukup lengkap dipratikkan oleh Baginda di dalam kehidupan sehariannya. Hakikatnya tanggungjawab seorang bapa tidaklah hanya sekafar memenuhi keperluan fizikal sahaja tetapi lebih jauh daripada itu membentuk sahsiah anak-anak, memberikan kasih saying yang mencukupi dan memberikan teladan yang baik kepada mereka. Di antara keperibadian Nabi Muhammad s.a.w. sebagai seorang bapa yang dapat dilihat ialah :
a) Baginda mengasihi dan menyayangi anak-anak atau cucu-cucunya. Menurut riwayat Bukhari dan Muslim, Baginda telah mencium al-Hasan Bin Ali dan al-Aqra Bin Habis yang melihat perbuatan Nabi Muhammad s.a.w. tersebut. Baginda amat mengasihi cucunya al-Hasan dan al-Husain. Apabila dikurniakan Ibrahim, Nabi Muhammad s.a.w. terlalu gembira. Baginda sentiasa menziarahinya dan bermanja serta bermain denganya. Nabi Muhammad s.a.w. turut bersedih atas kematian anak-anak lelakinya yang kecil tetapi Baginda sedia menerima takdir Allah S.W.T. tersebut dengan hati yang terbuka, Contoh lain yang dapat dilihat ialah apabila Fatimah dating menziarahinya maka Baginda akan berdiri menyanbut kedatangan Fatimah dan mengalu-alukannya. Baginda akan menyuruh Fatimah duduk di sebelah kanannya.
b) Nabi Muhammad s.a.w. bersikap adil ketika bermuamalah dengan anak-anaknya. Tidak ada satu riwayat pun yang menunjukkan beliau ada melebihkan di antara anak-anaknya. Layanan Baginda terhadap mereka adalah sama rata dan tidak wujud perbezaan taraf sama ada anak lelaki atau perempuan.
c) Nabi Muhammad s.a.w. menghormati pendirian anaknya dan memberikan kebebasan kepada mereka untuk mendapatkan hak-hak mereka. Baginda telah menerima tebusan anaknya, Zainab yang berhasrat membebaskan Abu al-As Bin al-Rabi yang menjadi tahanan dalam Ghazwah Badr.
d) Baginda perihatin terhadap masalah yang dihadapi oleh anak yatim dan berusaha menyelesaikan serta melayani anak-anak para sahabat seperti anaknya sendiri.[7]
TARBIYYAH AKHLAK NABI MUHAMMAD S.A.W. SEBAGAI SEORANG SAHABAT
Nabi Muhammad s.a.w. telah meletakkan asas-asas kukuh sesama Muslimin dari perspektif persahabatan dan ukhuwah ketika mempersaudarakan di antara golongan al-Muhajirin dan al-Ansar. Islam memberikan impak baru dalam mengeratkan ikatan hubungan sesama Islam dengan membawa keseluruhan matlamatnya kepada keredaan Allah S.W.T.. Nabi Muhammad s.a.w. dalam perilaku sebagai seorang sahabat telah mengemukakanbeberapa garis panduan penting yang seharusnya diteladani oleh masyarakat sekarang bagi menjalin hubungan sesama Islam. Terdapat beberapa sahsiah mulia yang Baginda pratikkan dalam konteks ini iaitu :
a) Baginda seringkali menasihati para sahabatnya untuk berbuat kebaikan dan menghargai usaha-usaha yang telah mereka lakukan.
b) Nabi Muhammad s.a.w. sentiasa memaafkan kesalahan yang tidak disengajakan yang dilakukan oleh para sahabat. Baginda turut menggalakkan mereka bersikap demikian untuk mengekalkan hubungan persahabatan dan ukhuwah Islamiyyah.
c) Baginda mempunyai peradaban tinggi ketika bermuamalah dengan mereka. Semasa berbincangan mengenai sesuatu perkara, Baginda tidak akan memotong perkataan sahabatnya dan menuggu sehingga selesai. Nabi Muhammad s.a.w. juga tidak akan meniggalkan sesebuah majlis melainkan setelah semua beredar. Baginda menerima jemputan mereka yang mengajaknya ke rumah dan tidak menolak penberian hadiah daripada sahabatnya. Baginda memnggil mereka dengan nama dan gelaran yang baik. Baginda turut menunjukkan sikapnya supaya penyayang dan pengasih dalam semua aspek pergaulan dengan mereka. Baginda tidak pernah memuji dirinya apatahlah melukai perasaan sahabtnya.
d) Nabi Muhammad s.a.w. perihatin dan mengambil berat tentang masalah yang dihadapi para sahabat serta berusaha menyelesaikannya. Apabila terdapat di kalangan mereka yang uzur maka Baginda akan datang menziarahi dan bertanya khabar. Terdapat riwayat yang menyatakan bahawa Baginda sendiri pernah menyediakan makanan untuk golongan yang tidak berkemampuan yang tinggal di masjid Madinah.
e) Baginda sentiasa bekerjasama dengan para sahabat da tidak pernah mengambil kesempatan ke atas mereka. Abu Hurairah sendiri meriwayatkan bahawa beliau telah ke pasar bersama Nabi Muhammad s.a.w. dan ingin menolongnya membawa barang yang dibeli oleh Bagunda tetapi tolak. Dalam riwayat lain, Baginda turut berkerjasama mencari kayu api bagi menyediakan makanan ketika bermusafir bersama para sahabat.[8]
TARBIYYAH AKHLAK NABI MUHAMMAD S.A.W. SEBAGAI SEORANG PEMIMPIN
Nabi Muhammad s.a.w. merupakan seorang pemimpin politik ulung yang tiada tandinganya. Baginda berjaya membentuk sebuah Negara Islam yang mana masyarakatnya terdiri daripada pelbagai keturunan dan menyatupadukan mereka serta memerintah dengan begitu baik. Rahsia di sebalik kecemerlangan Baginda sebagai political leader and stateman adalah kerana keperibadiannya yang tinggi. Di antara sahsiah Baginda sebagai pemimpin politik ialah :
a) Baginda memerintah dengan penuh adil dan saksama. Tidak seorang pun yang terkecuali daripada hukuman sekiranya ia melakukan kesalahan.
b) Nabi Muhammad s.a.w. berkeyakinan penuh dengan penubuhan kerajaan pimpinannya yang bermatlamat mencapai keredaan Allah S.W.T.. Perilaku Baginda tidak pernah sama sekali bertentangan dengan dasar atau polisi pentadbirannya. Baginda mengetahui setiap tindak tanduknya akan menjadi Qudwah Hasanah kepada masyarakat ketika itu.
c) Nabi Muhammad s.a.w. mengambil berat terhadap masalah semasa yang dihadapi oleh masyarakat dan segera mengambil inisiatif untuk menyelesaikannya.
d) Nabi Muhammad s.a.w. tidak pernah mengamalkan konsep kronisme, neopotisme atau menekan pihak-pihak tertentu. Tidak wujud pilih kasih dalam dasar pentadbiran Baginda walaupun kepada keluarga sendiri atau sahabat terdekat. Sejarah membuktikan bahawa tindakan-tindakan yang diambil oleh Nabi Muhammad s.a.w. ke atas golongan Yahudi ialah kerana sikap mereka dan bukan kerana bangsa mereka.
e) Sebagai seorang pemimpin, Nabi Muhammad s.a.w. bersifat terbuka dan mengamalkan konsep Shura. Baginda seringkali meminta pandangan para sahabat mengenai sesuatu urusan yang berkaitan dengan pentadbiran atau ketenteraan sekiranya tidak ada nas yang sahih mengenainya. Ini adalah penting bagi mencapai keputusan yang dipersetujui oleh ramai dan mereka bebas mengemukakan pendapat masing-masing. Sebagai contoh, Baginda menerima pandangan al-Habbab Bin al-Mundir tentang kedudukan tentera ketika Ghazwah Badr. Nabi Muhammad s.a.w. turut menerima pendapat Salman al-Farisi yang mencadangkan agar parit di gali sekeliling Madinah sebagai benteng pertahanan dalan Ghazwah Khandak.
f) Nabi Muhammad s.a.w. mempunyai kebijksanaan yang tinggi sebagai seorang pemimpin. Bagi menyatupadukan masyarakat berbilang kaum dan agama, Baginda telah merangka Sahifat al-Madinah untuk tujuan tersebut. Masalah ekonomi yang timbul selepas penghijrahan ke Madinah telah dapat diselesaikan oleh Baginda. Kekacauan yang sering ditimbulkan oleh pihak Yahudi dan golongan al-Munafiqun mampu dihadapi oleh Baginda dengan baik. Baginda berfikiran jauh ketika menerima syarat-syarat perjanjian Hudaibiyyah meskipun pada zahirnya tidak menguntungkan atau berat sebelah kerana Baginda tahu bahawa akhirnya ia akan membawa kemenangan kepada pihak Islam.
g) Nabi Muhammad s.a.w. adalah seorang pemimpin yang berani. Baginda menggalakkan masyarakat Islam ketika itu berjihad di jalan Allah S.W.T. dan Baginda sendiri dengan gagah beraninya menyertai tentera muslimin dalam setiap Ghazawat.
h) Tidak berlaku penindasan dalam system pemerintahan. Baginda menjamin hak kebebasan sosial dan hak kesamarataan. Penduduk Madinah yang terdiri daripada masyarakat Islam, Yahudi, Mushrikin dan kristian diberikan hak kebebasan beragama dan tidak wujud perbezaan di antara mereka ketika dijatuhkan hukuman atau sebagainya.[9]
KESIMPULAN
Nabi Muhammad s.a.w. mempunyai keperihatinan dan kejiwaan yang kuat,mantap serta berdaya tahan senjak dari kecil. Apabila usianya mencapai belasan tahun, Baginda telah pun berkerja sebagai pengembala kambing dan mengikut bapa saudaranya ke Sham. Ini memperlihatkan Baginda sentiasa berusaha mencari rezeki yang halal.
Sebagai seorang belia, Nabi Muhammad s.a.w. mempunyai sahsiah yang unggul dan sifat penyayang dan sentiasa menjauhi segala bentuk perbuatan maksiat. Kebijaksanaan Baginda terserlah apabila berjaya menyelesaikan masalah perletakakan Hajar Aswad.
Khadijah Binti khuwailid telah menawarkan kepada Nabi Muhammad s.a.w. untuk keluar berdagang dengan qafilahnya disebabkan akhlak Baginda yang tinggi dan mulia. Qafilah Khadijah telah mendapat keuntungan kerana muamalah dan perilaku Baginda yang begitu jujur terhadap pelanggannya. Akhlak Baginda jugalah yang telah menawan hati Khadijah.
Sebagai seorang suami, Nabi Muhammad s.a.w. telah memperlihatkan tugas dan tanggungjawab sebenarnya dalam mengendalikan urusan rumahtangga. Baginda telah berlaku adil terhadap isteri-isternya. Mereka diberi hak-hak yang sepatutnya diterima seorang isteri mengikut pandangan Islam. Baginda turut perihatin terhadap anak-anak dan cucu-cucunya. Layanan yang diberi adalah sama dan tidak dibezakan di antara mereka. Baginda juga menghormati dan menyayangi mereka. Nabi Muhammad s.a.w. merupakan seorang suami dan bapa mithali yang tiada bandingannya.
Nabi Muhammad s.a.w. mempunyai muamalah yang baik dengan para sahabatnya. Baginda telah mengemukakan beberapa garis panduan penting yang seharusnya diteladani oleh masyarakat sekarang bagi menjalin hubungan sesama Islam. Di antaranya ialah nasihat-menasihati, tolong-menolong, mengambil berat sesama mereka, sentiasa bekerjasama dan sentiasa berakhlak mulia.
Rahsia disebalik kecemerlangan Baginda sebagai political leader adalah kerana keperibadiannya yang tinggi. Baginda memerintah dengan adil dan sentiasa mengambil berat tentang masalah rakyatnya. Tidak wujud apa yang dinamakan kronisme atau noepotisme dalam pemerintahannya. Baginda mempunyai kebijaksanaan dan sentiasa mengamalkan konsep Shura. Tidak berlaku sebarang penindasan dalam system pemerintahannya. Baginda adalah seorang pemimpin yang ulung yang tiada tandingannya.






Nota Kaki
2. Prof. Dr. H. Abuddin Nata,M.A.,Akhlak Tasawwur,Jakarta:PT RajaGrafindo Persada,2008,hllm.3-7
3. baheis.islam.gov.my/.../e81fb45d0d24839f4825745b0011cfc2?
4. Anwar Zainal Abidin,Wan Kamal Mujani, Sirat al-Rasul dan Al Khulafa’ AL Rashidun, Universiti Kebangsaan Malaysia, 1999, hlm 290-291
5. Anwar Zainal Abidin,Wan Kamal Mujani, Sirat al-Rasul dan Al Khulafa’ AL Rashidun, Universiti Kebangsaan Malaysia, 1999, hlm 292-296
6. Anwar Zainal Abidin,Wan Kamal Mujani, Sirat al-Rasul dan Al Khulafa’ AL Rashidun, Universiti Kebangsaan Malaysia, 1999, hlm 296-297
7. Anwar Zainal Abidin,Wan Kamal Mujani, Sirat al-Rasul dan Al Khulafa’ AL Rashidun, Universiti Kebangsaan Malaysia, 1999, hlm 297-301
8. Anwar Zainal Abidin,Wan Kamal Mujani, Sirat al-Rasul dan Al Khulafa’ AL Rashidun, Universiti Kebangsaan Malaysia, 1999, hlm 301-303
9. Anwar Zainal Abidin,Wan Kamal Mujani, Sirat al-Rasul dan Al Khulafa’ AL Rashidun, Universiti Kebangsaan Malaysia, 1999, hlm 303-305




[2]Prof. Dr. H. Abuddin Nata,M.A.,Akhlak Tasawwur,Jakarta:PT RajaGrafindo Persada,2008,hllm.3-7

[3] baheis.islam.gov.my/.../e81fb45d0d24839f4825745b0011cfc2?
[4] Anwar Zainal Abidin,Wan Kamal Mujani, Sirat al-Rasul dan Al Khulafa’ AL Rashidun, Universiti Kebangsaan Malaysia, 1999, hlm 290-291

[5] Anwar Zainal Abidin,Wan Kamal Mujani, Sirat al-Rasul dan Al Khulafa’ AL Rashidun, Universiti Kebangsaan Malaysia, 1999, hlm 292-296
[6] Anwar Zainal Abidin,Wan Kamal Mujani, Sirat al-Rasul dan Al Khulafa’ AL Rashidun, Universiti Kebangsaan Malaysia, 1999, hlm 296-297
[7] Anwar Zainal Abidin,Wan Kamal Mujani, Sirat al-Rasul dan Al Khulafa’ AL Rashidun, Universiti Kebangsaan Malaysia, 1999, hlm 297-301
[8] Anwar Zainal Abidin,Wan Kamal Mujani, Sirat al-Rasul dan Al Khulafa’ AL Rashidun, Universiti Kebangsaan Malaysia, 1999, hlm 301-303
[9] Anwar Zainal Abidin,Wan Kamal Mujani, Sirat al-Rasul dan Al Khulafa’ AL Rashidun, Universiti Kebangsaan Malaysia, 1999, hlm 303-305

sumber>> http://syahadatul.blogspot.com
sumber>>

Tuesday, August 9, 2011

‎15 easy good deeds to do throughout ramadan!


1. Sitting after Fajr remembering Allah until sunrise:

“Whoever prays fajr in congregation, then sits remembering Allah until sunrise, then prays 2 rakats of salat has a complete reward of (Nafil) Hajj and Umrah. (The Prophet (Sallallahu Alaihi Wasallam) repeated the word ‘complete’ 3 times for emphasis) [Tirmidhi]
...
2. A house in Jannah for praying 12 Sunnah each day:

“Allah will build house in Jannah for whoever is diligent in obsering 12 sunnah rakat (as follows) 4 rakat before and 2 after Dhur, 2 after the Maghrib, 2 after Ishaa, and 2 before Fajr.” [Tirmidhi]

3. Attending lectures in the Masjid.

“Whoever goes to the mosque not desiring except to learn or teach what is good has the reward of a pilgrim who completed his Hajj” [Tabarani]

4. Visiting a sick Muslim.

.”“There is no Muslim who visits a sick muslim early in the morning but 70 thousand angles send blessings upon him until evening comes, and if he visits him in the evening, [Tirmidhi]

5. Providing food for breaking the fast.

“Whoever provides food for breaking of the fast for a fasting person receives the reward of the fasting person, without the reward of the fasting person being reduced in any way.” [Tirmidhi & Ibn Majah]

6. Standing in prayer on Laylatul Qadr.

“Laylatul Qadr is better than a thousand months.” [Quran 97:3]
So it is, superior to approx 83 years of worship! Subhaanallah most do not even live for that long!

7. Millions of Good deeds remembering Allah whilst shopping:

“Whoever enters a market and says:
‘Laa ilaha illallah wahdahu la shareeka lah, lahul mulku wa lahul hamdu yuhyi wa yumeetu wa huwa hayyun laa yamoot, bi yadihil khair, wa huwa ‘ala kulli shayin qadeer’
[There is nothing worthy of worship except Allah, alone without partner, to Him belongs dominion and praise, He causes life and feath and He is the Living and does not die. In His Hand is all the good, and He is over all things competent] [Tirmidhi]

8. That Which Shall Have no Equal on the Day of Resurrection:

Abu Huraira (RA) narrated that the Prophet (Sallallahu Alaihi Wasallam) said:”
Whoever says one hundred times in a day:
“La ilaha illal-lah wahdahu la sharika lahu, lahu-l-mulk wa lahu-l-hamd wa huwa ‘ala kulli shai’in qadir,”
{”None has the right to be worshipped but Allah, the Alone Who has no partners, to Him belongs Dominion and to Him belong all the Praises, and He has power over all things (i.e. Omnipotent)”,}
he will get the same reward as given for manumitting ten slaves; and one hundred good deeds will be written in his accounts, and one hundred sins will be deducted from his accounts, and it (his saying) will be a shield for him from Satan on that day till night, and nobody will be able to do a better deed except the one who does more than he.” [Bukhari,Book #75, Hadith #412]

9. Asking Allah to forgive ALL Muslims.

“Whoever seeks forgiveness for believing men and believing woman, Allah will write for him a good deed for each believing man and believing woman.” [Tabarani]
That is a reward for EVERY believer we make dua for. Since it is Ramadan then we get 70 good deeds for every believer we make dua for. So for simple dua taking a few seconds will give us BILLIONS of good deeds! Subhaanallah!

10. Forgiveness like the foam of the sea:

- Abu Hurayrah (RA) narrated that the Prophet (Sallallahu Alaihi Wasallam) said:
‘Whoever says: Subhanallah wa bi hamdih (Praise and glory be to Allah)
100 times, morning and evening, his sins will be erased even if they are like the foam on the sea.”[Bukhari]
- Jaa’bir (RA) narrated that the Prophet (Sallallahu Alaihi Wasallam) said:
“For the person who recites: SUB-HAN’ALLAH HIL AZEEM WA BI-HAM’DIHI, (Pure and perfect is Allah in his glory and praise) –
A date palm will be planted for him in Paradise” [Tirmidhi]

11. Thousand Good deeds in 2 Minutes

If a person says “Subhanallah” (glory be to Allah) 100 times, a thousand good deeds are recorded for him and a thousand bad deeds are wiped away. [B][Muslim]

12. Being pleased on the Day of Resurrection:

Allah has promised that anyone who says this three times every morning or evening will be pleased on the Day of Resurrection:
“رَضِيتُ باللهِ رَبَّاً، وَبِالْإِسْلَامِ دِيناً، وَبِمُحَمَّدٍ صَلَى اللهُ عَلِيهِ وَسَلَّمَ نَبِيَّاً”.
Radheetu billaahi Rabban, wa bil-’Islaami deenan, wa bi-Muhammadin (sallallaahu ‘alayhi wa sallama) Nabiyyan.
I am pleased with Allah as my Lord, with Islam as my religion and with Muhammad (peace and blessings of Allah be upon him) as my Prophet. [Fortress of the Muslim]

13. Reciting three phrases heavy on the scales:

Juwairiyah bint Al-Harith reported: The Prophet (Sallallahu Alaihi Wasallam) came out from my apartment in the morning as I was busy in performing the dawn prayer. He came back in the forenoon and found me sitting there and said,”Are you still in the same position as I left you.” I replied in the affirmative. Thereupon the Prophet (Sallallahu Alaihi Wasallam) said, “I recited four phrases three times after I had left you. If these are to be weighed against all you have recited since morning, these will be heavier. These are:

Subhan-Allah wa bihamdihi, ‘adada khalqihi, wa rida-a nafsihi, wa zinatah ‘arshihi, wa midada kalimatihi
{Allah is free from imperfection and I begin with His praise, as many times as the number of His creatures, in accordance with His Good Pleasure, equal to the ink that may be used in recording the words (for His Praise).” [Muslim]

14. A Rare treasure of Paradise:

Abu Dharr (RA) narrated that Rasulallah (Sallallahu Alaihi Wasallam) said: “Should I not tell you of one treasure of the unlimited treasures of Paradise?” I replied spontaneously “Oh Rasulallah that would be an honour indeed!” Rasulallah (Sallallahu Alaihi wasallam) said: “That rare treasure is: LA HAWLA WA LA QUWWATA ILLA BILLAH.”
(“The strength to do good and to refrain from evil comes from the grace and mercy of Allah!”) [Ibn Majah]

15. Beautiful Supplication for Forgiveness:

Shaddad bin Aus (RA) narrates that the Prophet (Sallallahu Alaihi Wasallam) said:
“The best supplication for seeking forgiveness (Syed-ul-Istighfar) is to say:
`Allahumma Anta Rabbi, la ilaha illa Anta, khalaqtani wa ana `abduka, wa ana `ala `ahdika wa wa`dika mastata`tu, a`udhu bika min sharri ma sana`tu, abu‘u laka bini`matika `alayya, wa abu‘u bidhanbi faghfir li, fa innahu la yaghfirudh-dhunuba illa Anta.
(O Allah! You are my Rubb. There is no true god except You. You have created me, and I am Your slave, and I hold to Your Covenant as far as I can. I seek refuge in You from the evil of what I have done. I acknowledge the favours that You have bestowed upon me, and I confess my sins. Pardon me, for none but You has the power to pardon).’
He who supplicates in these terms during the day with firm belief in it and dies on the same day (before the evening), he will be one of the dwellers of Jannah; and if anyone supplicates in these terms during the night with firm belief in it and dies before the morning, he will be one of the dwellers of Jannah.” [Al-Bukhari].

So let us not be in UTTER regret on the day of judgement:
Sa'ad ibn Mu’az (RA) narrated that the Prophet (Sallallahu Alaihi Wasallam) said:

“THE INHABITANTS OF PARADISE WILL NOT BE GRIEF-STRICKEN OR SORROWFUL ABOUT ANYTHING THEY DID IN THE LIFE OF THE WORLD EXCEPT FOR THE TIME THEY SPENT WITHOUT BEING IN THE DHIKR-(REMEMBRANCE) OF ALLAH.” – [Tab’raani]

Therefore let us act upon these EASY good deeds throughout Ramadan and until our very last breath!

Taken from isisters..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...