Saturday, December 14, 2013

Bukan Lagi Rahsia~ SIRI 2: Majlis Perkahwinan siapa sebenarnya ni? ~

Seperti yang telah diceritakan sebelum ini, salah satu sebab perancangan untuk mengerjakan umrah ditangguhkan adalah kerana memberi laluan kepada perkahwinan adik bongsu kami, Ira yang akan diadakan pada bulan Jun. Perkara yang baik tak elok ditangguh-tangguhkan kan?

Memandangkan Ira bekerja di Kuala Lumpur, maka agak sukar untuknya menguruskan semuanya kerana majlis akan diadakan di Kedah.  Oleh itu, secara tidak rasminya, ahli keluarga melantik saya untuk menguruskan beberapa hal-hal berkaitan perkahwinan Ira.  Oleh yang demikian, tahun 2013 adalah tahun yang agak sibuk bagi saya. Bukan senang tau, nak uruskan segala persiapan perkahwinan ni.  Mujur la ada internet, sekurang-kurangnya ringan la sikit beban. Ira mencari sendiri butik pengantin yang berada di dalam talian.  Tanya je pakcik google, tersenarailah semua butik-butik pengantin yang ada di daerah ini.

Penat jugak nak uruskan majlis perkahwinan ni.  Almaklum la, majlis sendiri pun tak pernah diurus inikan pula majlis adik bongsu. Bulan Jun adalah bulan cuti sekolah, makanya dijangkakan ramai ya g akan mendirikan rumahtangga pada bulan tersebut.  Seawal bulan Januari, saya dah ke butik perkahwinan yang dipilih oleh Ira untuk menempah pakej perkahwinan yang ditawarkan.  Takut jugak kalau tempahan dah penuh.  Saya memilih hiasan hantaran, hiasan bilik tidur, jenis kek dan saya juga yang memilih beberapa pasang baju pengantin untuk Ira dan bakal suaminya.  Setiap kali menjejakkan kaki ke butik pengantin untuk berbincang dengan tuan punya butik berkaitan dengan majlis Ira, saya kadang-kadang tu terlupa yang saya ni uruskan majlis Ira dan bukannya majlis sendiri.  Adik saya tu pulak, kalau ditanya mesti jawapannya "Ikut Along la, Ira tak kisah macam-macam mana pun ok".  Dia takde apa-apa saya pulak yang over. "Yang tu tak cantik la mak.", "Tak best la kalau pilih yang tu." itulah ayat-ayat yang saya ucapkan kepada mak setiap kali memilih barang-barang perkahwinan untuk Ira.

Jangan tak tahu ye, pada borang tempahan pakej perkahwinan tu tertulis nama dan nombor telefon saya. Bukan apa, kalau ada apa-apa masalah mudahlah pihak mereka untuk menghubungi saya.  Kalau tanya Ira pun, mana la dia tahu sangat sebab saya yang berurusan dengan mereka.  Butik Pengantin ni, akan kemaskini status tempahan di blog dan akaun facebook mereka, yang lawaknya terpampang nama saya yang telah menempah pada 1 Jun 2013.  Majlis Perkahwinan siapa sebenarnya ni?

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...