Friday, November 5, 2010

cerpen 'Mujahadah Seorang Mujahidah' : SIRI 12

SIRI 12

“Tengok tu,tuuuuuuu…,”kata Mona sambil menghala jari telunjuknya kearah Fana.

“Nape wei?Sape?,”balas Ella ingin tahu.

“Alah kau ni Ella,takkan tak nampak,kawan kita lagi sorang tu la,sejak abang presiden kita tu masuk,asyik termenung je tau.Ape lah kau ni,tak tahu perkembangan semasa langsung!,”jelas Fika pula.

“Owhhhh…pasal tu..aku tahulah..Fana tu,nampak je tomboi,tapi bila nampak laki hensem…ish ish ish kita pun tak dilayannya.Adoyai!,”ujar Ella sambil menepuk tangan ke dahi.

“Assalamualaikummm…amboi amboi ambai,eh,macam Azwan Ali la pulak.Huhu…,Amboiiii….mengumpat aku nampak?Sampai tak sedar aku datang…ade yang nak kena penerajangan aku ni…!,”sampuk Fana dari arah belakang mereka bertiga dengan mimik muka bengang dan mencekak pinggang.

“Woo woo wooo,relaks relaks…kami bukan ngumpat,kata je…,”ujar Mona gurau.

“Kata belakang orang kira mengumpat la tu,kau tahu tak,orang mengumpat ni,kat akhirat nanti,dia kena makan daging orang yang dia umpat tu.Korang bertiga nak makan daging aku ke?Sanggup?,”ugut Fana semangat.

“Ala tak nak la,kami gurau je.Tak de la,kau tu,asyik sangat tengok orang tua tu,dengan geng sendiri pun tak layan..pe ar punya kawan..,”kata Fika dengan nada merajuk.

“Eh..hello..correction…bukan orang tua k..Wildan..W.I.L.D.A.N,huhu,name pun hensem that’s why dia hensem…kalaulah aku dapat duduk sebelah dia…,hihihi,”senyum Fana sehingga ke telinga.

“Ish dia ni,berangan pulak dah…hei,dengar ni,dia tu form six,Presiden MPP sekolah kita,yang kau tu pulak,pelajar biasa,form five,form five k…beza tuu…lagi pula geng kita ni suka wat kes…macam polis dengan pencuri la…sedar ye kawanku..,”ujar Ella menepuk-nepuk pipi Fana.

“Eleh,jeles katalah jeles…aku Fana lah,semua laki suka kat aku punya,termasuk abang kesayanganku itu,aku dah tak buat kes macam dulu,aku dah jadi baik tau.”kata Fana bangga.

“Ooo..patutlah…baru aku perasan,dia bagi salam kan tadi,lagi pula bagi tazkirah pulak pasal mengumpat,a’ah la,Fana kita dah jadi baik..huyyo bravo bravo..,”ujar Fika sambil menepuk tangan.

Kriiiiiiiiiiiiiiiiiiinnnnnnnnnnnnnnnnnggggggggggggggg…..

Loceng berbunyi menandakan berakhirnya waktu rehat mereka.

“Jom masuk kelas,sat gi,Ustaz Am masuk,tak pasai pasai kena denda…jom ar..,”ajak Fika bimbang.

“Jap ar,aku nak tengok buah hatiku ni…erm,abangku,aku makan tak lena,tidur tak basah,mandi tak kenyang…ooohh..bila lagi dapat berjumpa…,”ujar Fana menggedik.

“Wei kau ni Fana,nak jiwang pun bertempatlah sikit,kat kantin pun boleh ke…dahlah ayat tonggang terbalik,dengaq di Ustaz Ramli,mesti kena piat telinga tu…,”kata Mona dengan menggayakan tangannya.

“Ok ok..jom…!,”ajak Fana selepas buah hatinya berlalu,hilang dari pandangannya.

***

“Alamak…Ustaz Am dah masuk…duh…abis la kita..,”kata Fika sebelum sampai di depan pintu kelas.Kedengaran suara Ustaz Am mengajar Sejarah di dalam kelas mereka berempat.

“A’ah la,macam mana ni,nak masuk tak?Takut la.Malu wei,asyik kena denda je,ni Fana ar punya pasal!,”balas Mona bengang.

“Nape aku pulak,sape suh tunggu,aku tak suruh pun…,”jawab Fana ego.

“Ish..kau ni..,dah buat tak ngaku pulak..,”balas Mona pula.

“Bukan salah aku..,”balas Fana pula dengan suara mengada.

“Wei korang ni,boleh tak jangan bertekak masa ni,kalau Ustaz Am dengar nanti…,”belum sempat Ella menghabiskan kata-katanya.

“Masuk..!Maaasuk!Ape korang berempat buat kat luar ni?Nak kena denda?,’’jerkah Ustaz Am tiba-tiba.Mungkin mendengar keriuhan sebentar tadi.

“Ambik meja dan kerusi masing-masing,susun beratur kat luar..pergi sekarang!,”arah Ustaz Am tegas.Sudah biasa mereka dengar jeritan dari Ustaz Am,alah bisa tegal biasa.Lagi pula Ustaz Am juga guru disiplin sekolah mereka.Mereka kerap berdepan dengan Ustaz Am kerana ponteng kelas,makan luar dari asrama,dan macam-macam lagi.

Semua guru di sekolah itu digelar ustaz dan ustazah,tidak kira apa yang diajar mereka,Sejarah,Bahasa Malaysia,Matematik,Pendidikan Islam dan Bahasa Inggeris juga.

“Baik ustaz,”serentak mereka menjawab.

“Alamak malunya,kau lah ni Fana,”geram Fika sambil mencucuk Fana yang berada dihadapannya.

Fana berada di bahagian depan sekali,diikuti Fika,Mona dan Ella.

“Alah.sorry sorry..lain kali kita masuk awal k..ampun…,”

“Ha macam tu la..ngaku dong..,”sampuk Mona pula.

“Ok..aku ngaku,maaf k,nanti aku belanja korang.”pujuk Fana.
Mereka semua bercakap antara satu sama lain,tapi mata melihat ke arah Ustaz Am yang sedang mengajar.Cover line.

“Wei,korang kat luar ni leh diam tak?,bagitahu ustaz nanti…,”Farhan mengugut,perhatiannya terganggu dengan kebisingan mereka berempat yang berada di sebelah luar tingkap Farhan.

“Okeh okeh,kami diam,”jawab Fana mewakilkan.

‘Alamak..nape dia lalu pulak kat sini,adoi..malunye,’bisik Fana sendiri bila mana melihat kekasih hatinya menuju ke arahnya.

‘Kelas diorang kan kat bawah,adoyai…sorok-sorok.’,sambungnya lagi sambil memegang tinggi buku teks Sejarah menutup mukanya.

Selepas lalu saja kekasih hatinya itu,perlahan-lahan Fana menurunkan bukunya.
‘Huh,lega,dia tak nampak aku kot.’getus hatinya.

“Mak nenek kau…!Ustaz…!terkejut saya...,”jerit Fana melatah.Tiba-tiba sahaja terpancul kepala Ustaz Am dibalik buku sejarahnya.

“Hahahahahaha …,”satu kelas ketawa melihat telatahnya dari awal lagi.

“Ooo terkejut…yang kamu tu berangan kenape?Tak dengar ape yang saya ajar…!Bermain je dari tadi.Ingat kamu tu SPM,SPM faham..!Kamu bertiga masuk!Biar dia sorang duduk kat luar ni.”arah Ustaz Am lagi.

Fana mencuka.

“Ta…Fana..hehehe…,”ujar Fika ketawa kecil melihat Fana ditinggalkan keseorangan diluar kelas sambil melambaikan tangannya.Begitu juga dengan Mona dan Ella.

‘Huh!Ustaz kejam!Tak adil!Benci!,’monolong Fana sendiri.

***

Sementara di dalam kelas tingkatan 6 STAM...

“Dan…ape ek nama penolong kau,maksud aku penolong MPP…,?”soal Azam buat-buat tidak tahu.

“Erm,Wardah…kenape?,”balas Wildan pelik.

‘Takkan dia tahu Wardah tunang aku?Tak mungkin,tak mungkin.,”bisiknya dalam hati.

Hal pertunangan mereka langsung tidak diketahui sahabat-sahabat mereka,kecuali Ustaz Halim dan Ustazah Hasyimah yang menjadi orang tengah mereka.Sepasang suami isteri itu dijadikan platform mereka bersuai kenal juga perbincangan mereka jika ada sebarang aktiviti.Mereka tidak pernah berjumpa berduaan kerana tugas,ikhtilat sangat dijaga.Mereka menggunakan tempoh pertunangan mereka itu sebaik mungkin mengenal sesama sendiri disamping tidak melupakan batasannya.

“Tak delah,dia tu nampak baik lah,sopan,pendiam,tengok tu rajin lagi,dia sorang je study,yang lain….bersembang je,mengumpat la tu,ermm kagum aku ngan dia tu.,”puji Azam ikhlas,matanya melirik kepada Wardatul Shaukah yang khusyuk menghafal sesuatu.

Wildan menarik nafas sedalam-dalamnya.Dan melepaskannya.Seperti terlalu sukar untuk membalas pengakuan Azam sebentar tadi.

sumber>> http://komuniti.iluvislam.com/index.php?/topic/25146-cerpan-mujahadah-seorang-mujahidah/

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...