Saturday, November 13, 2010

SAKIT itu UJIAN drpd Allah S.W.T



Diriwayatkan juga dr Abu Hurairah radhiallahu ‘anh, bhw Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda: Utk setiap musibah, penyakit, keresahan, kesedihan atau kesakitan yg menimpa seorang Muslim – hatta luka yg disebabkan tertusuk duri – Allah akan menghapuskan dosa2 nya..

Ibn Mas’ud radhiallahu ‘anh berkata: Aku menziarahi Rasulullah sewaktu Baginda sakit. Aku mengatakan, “Ya Rasulullah, engkau menghadapi demam yg kuat!” Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam menjawab, “Demamku adalah dua kali (kuatnya) drp kamu..” Aku bertanya lagi, “Adakah krn engkau mendapat dua kali ganjaran?” Jawab Baginda, “Benar.. Tiada seorang Muslim yg ditimpa kesakitan – w/pun hanya luka yg disebabkan tertusuk duri – melainkan Allah akan menghapuskan dosa2 nya disebabkan kesakitan itu, dan dosanya gugur spt gugurnya dedaun dr sepohon pokok..”

Anas bin Malik radhiallahu ‘anh meriwayatkan: Aku mendengar Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda, “Allah berfirman: Apabila Aku menguji hambaKu dgn dua perkara yg plg dicintainya (iaitu kedua-dua matanya; penglihatannya) dan ia menahannya dgn penuh kesabaran, Aku akan memberikannya Syurga sbg ganjaran (atas kesabarannya itu)..”

Nabi Allah Yaaqub ‘alaihissalam berkata: Sesungguhnya hanyalah kpd Allah aku adukan kesusahan dan kesedihanku.. (Yusuf: 86)
-------------------------------------------------------------------

Anggaplah sakit dan kesakitan itu sebagai anugerah untuk menguji dan meningkatkan iman kita disamping meraih kemanisan iman. Bila rasa sakit, kita berusaha dan berikhtiar untuk melegakan rasa sakit dan berharap dengan izin Allah rasa sakit itu akan ringan dan hilang.

berDOAlah kepadaNYA:

"ya Allah,jika sakit ini membuatkan aku lebih beriman dan membuatkan aku sedar akan kesilapan ku,maka aku sanggup ya Allah..dan jika sakit ini bisa menghapuskan dosa-dosa yang telah aku lakukan,maka aku juga sanggup ya Allah..dan engkau sembuhkanlah diriku dengan kekuasaanMu (bukan dengan ubat)..dan ampunilah dosa2 hamba ya Allah..sesungguhnya Engkau berkuasa mengubah segala sesuatu sedangkan makhluk tiada kuasa.."

sumber>>
1. http://halaqah.net/
2.http://need-iman.blogspot.com/

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...