Friday, September 4, 2009

kisah 08 Ramadhan 1430H

IKHLAS

Petang yang hening di depan bank pada hari cuti..aku baru start kete nak teruskan perjalanan selepas urusan tergendala dek kerana mesin out of service..tiba2

cik adik: assalamualaikum kak (sambil mengetuk cermin kete sblh penumpang)
aku : waalaikummussalam (agak terkejut pada mulanya tapi terus mengukir senyum)
cik adik: saya nak cakap sikit boleh kak ye..
aku : (mengangguk dan masih senyum)
cik adik: sebenarnye kak saya ni ade masalah skit kak...saya ni dok jauh..tapi...
aku : camni la dik ye (aku terus memintas cakapnye)
cik adik: ye kak
aku : senang cakap la dik ye..aritu adik dah pernah minta duit kat akak kat kwsn ni gak le
cik adik: eh..ye ke kak..aritu saya cakap nak pi mana ye..
aku : (eh..eh..budak ni..slumbernye dia) ntah la dik..bnyk sgt tmpt yg adik nak pi..tapi akak memang ingat muka adik..
cik adik: tapi kak...saya ni
aku :adik pi cari keje la dik ye..cari keje..
cik adik: tersenyum simpul dan terus berlalu

*aku ikhlas bagi kat dia dulu tu..dan aku halalkan..moga cik adik ni sedar akan kesilapannya..MENIPU TUK MENAGIH DUIT ORANG RAMAI...

LEKA
Depan kedai..ade sorang budak lelaki dlm lingkungan 2thn setengah nak melintas jalan...mmg jln kecik je, sehala..tapi bahaya gak la..kebetulan ade sebijik kete viva, dia slow coz takut budak tu melintas..aku yg nampak pun tengok sekeliling mencari mak atau penjaga budak tu..aku tengok cik adik driver tu..dia pun berhenti dan tengok aku..aku menghampiri budak tu..

cik adik driver: anak akak ke?
aku: tak
mak driver: la ilahaillah..mana mak dia?
aku: dik..mana mak? (aku tanya kat budak tu)
adik kecik: mak..mak..(terus pusing dan berlari ke arah kedai semula..sampai di salah sebuah pintu kedai budak tu mengetuk2 pintu dan memanggil maknye)
aku: (aku ikut je dia) mak kat dlm ye dik..(aku tolakkan pintu kedai)
adik kecik: (terus masuk meluru masuk dan kompius)
aku: mana mak?..pi kat mak (ramai orang..ntah ye ke tidak mak dia ade kat sini)
adik kecik: (pi kat salah seorang perempuan mengandung sambil menarik2 baju perempuan tu dan memanggil2 maknye)
aku: (alhamdulillah lega, jumpa gak mak dia) anak cik ke ni?
mak adik kecik: ye (tengok aku ngan pelik)
aku: tadi adik ni dah ke tengah jalan...
mak & ayah adik kecik: owh ye..terima kasih (dan terus memilih baju2 kat kedai tu)

*tu je ekspresi diaorg..kecewa plak rasanya..parent punya la leka sampai abaikan anak2..ade anak, camtu la plak...aku ni plak xde anak...huh

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...