Friday, October 8, 2010

Bergantungharaplah hanya pada NYA

Al-kisahnya sejak start keje lepas menyambut aidilfitri, diri ini diuji dengan bebanan keje yg superb (pinjam ayat org skrg..hehe)...mmg kita sedia maklum yg kita semua sentiasa akan diuji oleh Allah S.W.T..seperti dalam firman Allah yang bermaksud:

"Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan saja mengatakan; "Kami telah beriman," sedangkan mereka tidak diuji? Dan sesungguhnya kami telah menguji orang-orang yang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang dusta?" (Al-Ankabut : 2-3)

tapi diri ini tetap merasa amat berat sekali bebanan keje yg dipertangungjawabkan...keje yg dikelek, yg dikendong..kalo bleh xnak satu pun yg bertaburan..semua pun tangungjawab..teringat ceramah Ust. Kazim.."apa yg akan kita jawab nanti, andai disoal oleh Allah?"..."kenapa kamu tak laksanakan tangungjawab kamu dgn sempurna?" ..gerun rasa diri ini..resah dan gelisah...takut2 tak dapat menyempurnakan tanggungjawab yg diberi dgn baik..merintih jua diri ini...Ya Allah beratnya bebanan yg dipikul..dan terjumpa plak firman Allah S.W.T yang bermaksud:

"Allah tidak membebani seseorang itu melainkan sesuai dengan Kesanggupannya." (Al-Baqarah : 286)

berpegang pada ayat2 ini, diri ini cuba jugak menguatkan semangat dan sentiasa memohon pada Allah supaya dipermudahkan segala urusan..alhamdulillah..keje2 yg dipertanggungjawabkan sedang berjalan dgn lancar...tetapi diri ini diuji lagi..di suatu pagi, telah menerima 1 panggilan yg tak disangka-sangka dan diri ini harus menyiapkan 1 lagi tugasan dalam masa 1 minggu...Allahu akhbar..keje yg sedia ada masih dlm proses..ditambah pulak dgn yg baru...tanpa disedari mulut ini mengomel kepada sorang dua kwn, dek krn terlampau stress..nasihat kwn ini (ustazah) sgt simple, lebih kurang begini.. "doa banyak2 la wada...solat hajat..insya Allah boleh"..mmg ada benarnya seperti di dalam firman Allah S.W.T yang bermaksud:

"Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan jalan sabar dan mengerjakan sembahyang; dan sesungguhnya sembahyang itu amatlah berat kecuali kepada orang-orang yang khusyuk." (Al-Baqarah : 45)

alhamdulillah...walaupun masih belum submit lagi keje2 yg ada ni..dan masih dlm proses menyiapkannya..diri ini berasa tenang..syukur Ya Allah..

di sini sy kongsikan TIPS pengurusan masa bagi WANITA BERKERJAYA yang dipetik daripada majalah ANIQAH (Ogos 2010- m/s 19) :

SENARIO 3-
Pekerjaan Maskini (nama samaran) semakin meningkat, beban tugas bertambah berat manakala anak pula cepat membesar. Kesemua ini memberi kesan kepadanya, termasuk ibadat solatnya mula longgar dan culas. Semuanya dikerjakan kerana kewajipan bukanlah atas ihsan seorang hamba yang rindu dan kasih pada Tuhannya. Beliau terpaksa membawa pulang kerja pejabat ke rumah untuk di selesaikan selepas makan malam jam 10 malam. Maskini hanya akan tidur setelah semuanya beres sekitar jam 1.30 pagi selepas mandi pancuran air panas. Kini dia menderita sakit tulang, kolesterol tinggi dan penglihatan kabur serta bergantung kepada susu kalsium tinggi, ubat statin dan penitis mata mutiara.

HAKIKAT
Tidak mengikut Sunnatullah dengan menafikan haktubuh pada jam tertentu.

SOLUSI
Disarankan makan malam sebelum pulang dan pejabat sesuai sunnah Rasulullah yang makan sebelum solat Maghrib. Lalu tidur selepas Isyak supaya fungsi hempedu dapat
memetabolismekan kolesterol secara berkesan. Niatkan bangun jam 3 pagi untuk solat tahajud dan menyiapkan tugasan pejabat. Wiridkan Ya Bashiru 75 kali tiap kali selepas solat lalu tiupkan di tapak tangan dan disapu ke muka. Hentikan susu berkalsium tinggi. Gantikan kepada 3 tangkai ulam raja dikisan dengan segelas air mineral lalu ditambah 3 sudu madu hitam. Diminum pagi dan malam. Penawar homeopati daripada susu diberikan untuk jangka masa panjang bagi menjana semula penglihatan yang tajam.

HASIL-
Semua keluhan mengalami perubahan positif dalam tempoh 3 minggu. Selepas 3 bulan, 2 orang pembantu ditempatkan di jabatannya. Kini beliau sudah boleh balik ke rumah tepat waktu dan tidur lebih awal.

KESIMPULAN-
Tiada masa untuk membaca, mendengar majlis ilmu dan berbincang fikrah llmiah ialah suatu kerugian. Jarang bersilaturahim, kuranglah doa kebaikan untuk kita.Tiada kesempatan senyum kepada jiran, rugilah pula pahala sedekah percuma. Semuanya jika dirangkum dan dicernakan akan menampakkan kesimpulan lemah dan goyahnya unsur JERI pada diri seseorang lalu mencetuskan ketidakharmonian yang umum disebut sakit dan penyakit. Jagalah keseimbangan jasmani, emosi, rohani dan intelek barulah kesejahteraan keseluruhan akan harmoni dan sihat sempurna.

>>>menurut sebuah buku (lupa tajuk), purata tidur yg diperlukan oleh org dewasa adalah kira2 5jam...usahakan untuk tidur seawal jam 9mlm sekiranya ingin bangun seawal 3pg..untuk mengelakkan mengantuk, eloklah mandi dahulu (kalau sejuk, mandilah dgn air panas...ni tips daripada abah..thanks abah!!)..insya Allah akan terasa lebih segar dan bertenaga walaupun hanya tidur sekadar 5jam...keje2 ofis & rumah juga dpt disempurnakan dgn izin Allah..SELAMAT MENCUBA

wallahu'alam

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...