Saturday, January 17, 2009

aku yg x cemerlang

selepas sesi mengadap pengetua tempoh hari..aku cam tersentak..pengetua bagitau dia menarik balik pencalonan 'guru cemerlang' gara2 aku x rapat ngan students n x bertanggungjawab...

emmm..cara aku melayan student lain skit...aku mmg sengaja mencipta jurang kalo dalam kelas supaya x bias...n aku bukan jenis yg memanjakan student..so..nampak cam aku x rapat ngan student..(hakikatnya ramai yg still contact walaupun dah lama abis skolah-rapat la jugak)

puncanya aku dicop sebagai x rapat ngan student ni coz thn lepas..sebulan aku x masuk 1 kelas tuh..yup..mmg x bertanggungjawab kan...tapi ni kes give up..segala macam dah aku buat..dari januari sampai la oktober..denda..ckp dari hati ke hati...hantar ke PKHEM..hantar ke PK kurukulum...yg nak blajonye 3 org je dlm kelas tuh..yg lelain..semuanya tunggu jwpn je..langsung xde usaha sendiri...aku xleh nak berdepan ngan diaorg dah..aku bekalkan soalan...n jwpn sepanjang aku x masuk tu..tu pun 3 org tu je la yg buat..ade la 2-3 kali aku ronda2 ke kelas..diaorg sembang2 je...x buat pun latihan tu...sedihnye hati..Allah je yg tahu...yg dua org tu akan bw soalan n tanya yang mana x phm...alhamdulillah..

tapi tu la...mmg misi aku thn ni nak slow down...nak guna approch yg berbeza...tapi tu la..aku belum lagi dpt ubah persepsi ni..bagi aku kalo budak pure science @ 1st class kena la ade ciri2 pelajar yg cemerlang..so aku xleh kompromi sgt kalo diaorg x buat keje...bagi aku diaorg x patut camtu...tu la sebabnye..terjadinya kes dua hari lepas...salah aku la x profesional..kena pandai control lepas nih..tinggalkan kelas tu pun..tuk tenangkan diri...tapi salah tetap salah..

setakat ni aku tgh try tuk lebih santai dalam kelas..tapi pun tegas tetap la jugak..xleh nak elak dah sebati..cuma bleh banyakkan jokes la..kalo x budak pijak kepala...

lepas ni kalo bebudak pure science @ 1st class x buat latihan yg diberi xyah la susah2 denda ke ape ke...bagi je la jawapan cam ngajo kelas2 lain..itu la kot ciri2 guru cemerlang...(ni bukan cara aku...adehhhh)

aku x kisah sgt jwtn tu...aku sendiri belum sedia sepenuhnya...walaupun tu la target aku sejak 2thn lepas..terkilan ke aku bila ditarik balik...sikit la kot..so ade beberapa perkara yg aku perlu bagi perhatian lepas ni...perlu perbaiki diri aku yg x cemerlang ni...
  • Bersikap profesional.
  • Berkebolehan menilai kekuatan dan kelemahan murid-murid.
  • Bertanggungjawab.
banyak yg aku belajar dlm tempoh kejadian tu...thanx to semua kengkawan yg sudi berkongsi pendapat n jadi pendengar yg setia..semoga aku dpt mengubah diri ke arah yg lebih baik...insyaAllah...AMIN

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...