Thursday, January 22, 2009

biar ku sentuh jiwamu

ini sambungan kisah last week...kisah bebudak 1st class yg x buat keje tu...dan berhubungkait dengan PRINSIP ku..

bagi aku bebudak 1st class perlu mempunyai sikap proaktif..mesti berdisiplin..mesti menyiapkan homework...malangnye bebudak 1st kelas kat sekolah harian biasa kurang mengamalkan sikap2 camtu...ramai yg ambil ringan soal disiplin diri dan homework..ye..ade juga sesetengah parent yg bertanyakan adakah homework perlu diberikan..sebagai seorang guru...jawapan aku..ya perlu..coz homework membantu bebudak ni tuk lebih memahami ape yg dipelajari dan sebagai persediaan untuk mempelajari topik seterusnya...

berbalik pada cerita..selama 3 hari 3 malam aku memikirkan apakah langkah yg perlu aku ambil untuk menyedarkan bebudak yg aku ajar tu..betapa pentingnya perlu mempunyai nilai2 positif tuk menjadi insan yg cemerlang...

ade rakan guru yg sekadar mengatakan kalo bebudak x membuat homework..xyah la pening2..or nak marah2..bincangkan je la jawapan tu..or buat la sesama dalam kelas berikutnya..
ade jugak aku terpkr nak buat cam diaorg...tapi bila difikir2 sedalamnya...aku hanya akan menyelesaikan 1 masalah tapi aku akan mencipta banyak lagi masalah...sekiranya aku mengambil mudah hal ini..makanya secara x langsung aku telah menyemai dalam diri bebudak tu sikap bertangguh..x bertanggungjawab..x berdisiplin..dan banyak lagi sikap2 negatif yg lain...

aku cuba mengingatkan semula diriku akan PRINSIP ku sebagai seorang guru...aku bukan hanya ingin mengajar subjek yg diberikan tapi aku juga nak mendidik anak bangsa...aku nak bebudak tu nanti melangkah keluar dari sekolah sebagai insan yg cemerlang...kalo x cemerlang akademiknya..sekurang2nya...cemerlang dirinya...

so..tiba hari aku ade kelas ngan bebudak yg bermasalah last week...n aku gak bermasalah last week....masalah aku last week too emotional (ekekekekekek)...setelah lama berfikir akhirnya aku mengambil keputusan tuk tidak mengajar diaorg kelmarin tapi aku ingin betulkan balik kesilapan last week..cara aku..BIAR KU SENTUH JIWAMU...aku face to face each of them..korek apa masalah diri memasing dan aku kongsikan beberapa tips belajar dan aku juga tiupkan kata2 semangat tuk diaorg...moga diaorg akan lebih bertanggungjawab dan proaktif lepas ni...amin..

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...