Sunday, August 9, 2009

sembang @ kantin

70% isi penyembangan aku ngan kengkawan selalunye berkisar pasal kerja, students, sekolah...aku ni workaholic kot...tapi kalo bersama family aku jarang buat keje...kecuali memang terdesak sangat...besa la family 1st...try to spend quality time with them..almaklum la..jarang dapat jumpa..

saje borak2 ngan kawan pagi tadi..pasal students ni..camna nak attract or tackle students..kadang2 diaorg ni bukannye x boleh..tapi malas dan kurang pay attention dlm kelas...bile suruh buat latihan..x dpt buat, terus x buat..tunggu cikgu bagi jawapan and then copy je..makanya pengajaran dan pembelajaran tidak berlaku..selalunye cikgu ambil ringan pasal ni...kite rasa kite dah ajar, budak yg malas nak buat latihan tu..suka hati diaorg la...as a teacher keje kite dah selesai...

cikgu lazimnye akan bengang bile pengetua kata budak2 yg fail ni sbb pengajaran dan pembelajaran tidak berlaku dalam kelas..bagi cikgu2 ni tuduhan melulu..aku pun bengang gak mula2..tapi bile diselami semuanya...yes p&p tidak berlaku sepenuhnye kalo budak2 yg xnak buat keje tu terus dibiarkan...cikgu terus marah2 kalo bebudak ni xnak buat keje yg diberi..hasilnye..nothing..

aku ubah stail..aku beri tumpuan sama rata pada semua students...aku ajar sorg2..aku puji on the spot kalo diaorg berjaya menjawab soalan tu sendiri..."pandai pun".."camni la anak murid teacher"...kalo xleh plak...aku akan kasi hint supaya diaorg bleh fikirkan sendiri caranya..makan masa..yes..tapi hasilnye...positif...kwn aku ni plak..buat kaedah yg sama kat bebudak yg selama ni dia kurang bagi perhatian coz diaorg selalu sembang dlm kelas...hasilnye selepas tu..diaorg lebih bersemangat dalam kelas...selalu bertanya...apa yg membuat diaorg berubah?? PERHATIAN...

//ade kwn aku yg bosan coz aku asyik bercerite ttg sekolah...ekekekeke

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...