Tuesday, November 15, 2011

Islamic Banking



di suatu petang yang hening, di Maybank...
" cik, bank ni ada sediakan pinjaman secara islam tak? sy nak tukar plan pembayaran la"..."ada, bagi sy no pendaftaran kereta" ketak ketik ketuk, cik tersebut menekan keyboardnya.."memang dah guna plan islam pun" kata cik tersebut..ekekekeek (moral of the story; semak dahulu plan pembayaran sedia ada)


 insiden ni terjadi last week...sejak mendengar dan membaca berkenaan perihal riba seperti yang selalu diutarakan oleh Ust Zaharuddin..makanya timbullah kesedaran untuk menukar semua yang berkaitan dengan bank kepada sistem perbankkan Islam..


Surah Al Baqarah : 278

Ertinya :
"Wahai orang-orang yang beriman, bertaqwalah kamu kepada Allah SWT dan tinggalkanlah saki baki riba sekiranya kamu benar-benar beriman, sekiranya kamu tidak meninggalkannya, isytiharkanlah perang dengan Allah dan RasulNya. Dan jika kamu bertaubat (daripada pengambilan riba), maka bagimu pokok hartamu; kamu tidak menganiaya dan tidak (pula) dianiaya."


kalau nak tau lebih lanjut berkenaan RIBA boleh la merujuk laman web ust. zaharuddin.net
jom pakat2 tukar daripada yang konvensional kepada islamic banking...moga kita semua dijauhkan Allah daripada riba, amin.


wallahu a'lam


No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...