Monday, March 12, 2012

wholemeal spaghetti kreatif &cucur udang inovasi

 BISMILLAHIRAHMANIRRAHIM

assalamualaikum wbt

dah lama tak berkongsi resepi2 kat laman blog ni...owh! ye..resepi2 sy ni ada sesetengahnya agak merepek..ikut dan je..takde sukatan dan main campak2 je..hehehe..ambillah mana yang sesuai aje ye..

kedua2 resepi menggunakan rencah yang hampir
sama..seperti yang kalian sendiri boleh lihat bahan-bahannya adalah:-udang, lobak merah, daun sup dan perisa ikan bilis (tanpa msg)

untuk hidangan spaghetti- saya memilih wholemeal spaghetti kerana ia merupakan pilihan terbaik menurut pakar pemakanan dan para doktor.

untuk cucur udang - saya hanya menggunakan tepung gandum biasa dan untuk menu sihat anda boleh juga menambahkan beberapa sudu oat ke dalam adunan (saya terlupa nak tambah...hehe)

cucur udang inovasi

bancuh adunan seperti biasa..saya namakan sebagai cucur udang inovasi kerana saya telah menggantikan taugeh dengan lobak merah dan menggantikan daun kucai dengan daun sup (sebenarnya saya terlupa nak beli..hehe) dan seperti yang ayat saya di atas, tambahkan beberapa sudu oat...ia akan membuatkan cucur udang anda lebih sihat daripada yang biasa.. 

wholemeal spaghetti kreatif


jika anda perhatikan spaghetti di dalam gambar ini dan yang di atas adalah berbeza..yang di atas, saya sediakan untuk kanak-kanak..oleh itu saya menggunakan lobak merah yang diparut (kebiasaannya kanak2 akan asingkan sayur-sayuran yang besar dan makan sekiranya sayur tersebut dalam saiz yang kecil) dan kurang lada hitam..

caranya:
1. tumis bawang putih cincang, perencah ikan bilis dan serbuk lada hitam.
2. masukkan lobak merah, tomato, udang dan akhir sekali wholemeal spaghetti serta kacau buat seketika.
3. pecahkan telur dan gaul sebati.

*sekiranya kalian ingin menambahkan brokoli atau lobak merah yang bersaiz besar, celur di dalam air mendidih terlebih dahulu untuk mempercepatkan proses memasak.
*kalian juga boleh menggunakan ayam/ daging bagi menggantikan udang dan sayur-sayuran yang lain mengikut selera dan kekreatifan masing-masing.
*saya jarang menambahkan garam ke dalam masakan sekiranya menggunakan perisa ikan bilis (tanpa msg)

kenapa tanpa msg? msg bermaksud monosodium glutamat samalah seperti bahan yang terdapat di dalam bahan perisa (ajinomoto)..lagi banyak msg lagi sedap..hakikatnya walaupun ia menyedapkan makanan dan halal namun ia memudaratkan kesihatan..kebanyakan makanan yang diproses mengandungi monosodium glutamat, cuba baca ingredients..misalnya sos dan lain-lain..marilah kita sama-sama cuba kurangkan pengambilan msg dan garam. 

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...