Thursday, September 29, 2011

Tanya seorang yg Prihatin

Org Prihatin :
assalamualaikum....ustaz.....saya nak mintak satu penyelesaian.......kalau bleh ustaz terangkan ayat2 atau amalan2 yang boleh menyekat kita mengulangi tabiat2 yang tidak elok...iman tu kadang 2 tebal...kadang2 nipis...buleh usta yer.....

Saya:
wsalam...mashaAllah...soalan tuan hebat sungguh.. :) :)
baiklah...
saya jawab ni berdasarkan huraian dari Ilmu saya yg cetek ni berdsasarkan hadith2 Nabi SAW yg saya ingat dan saya rujuk Ustaz2 yg hebat.. :) :)

mcm mn nk elak diri dari ulang benda yg sama...(fuh..benda ni besaq ni..kena betui2 tekun..saya pun sometime..not sometime la..most of the time..tergelincir jgk..contoh makan mcm makan cikedis(tau kan cikedis???) ni...patutnya sy nk elak, tapi tak dpt.. sbb sedap..heee)

1. dalam hadith Nabi SAW yg Mulia, nabi kata
لا يُلدغ المؤمن من جحر مرتين

maknanya, "Seorang org Mukmin tidak akan jatuh dalam lubang(atau lubang biawak atau haiwan) yang sama dua kali.."

jadi, tanda2 org BERIMAN, itulah dia... :) :)

2. dalam hadith Nabi SAW yg Mulia lagi, Nabi SAW ada menyebut,
لا يزني الزاني حين يزني وهو مؤمن ، ولا يشرب الخمر حين يشرب وهو مؤمن ، ولا يسرق حين يسرق وهو مؤمن ، ولا ينتهب نهبة ، يرفع الناس إليه فيها أبصارهم ، حين ينتهبها وهو مؤمن . وعن سعيد وأبي سلمة ، عن أبي هريرة ، عن النبي صلى الله عليه وسلم : مثله ، إلا النهبة

"tidak berzina seseorang itu bilamana ketika dia berzina dia beriman. tidak mencuri seorang pencuri itu, bilamana ketika dia mencuri dia seorang beriman.......sampai akhir hadith"

maka, jawapan untk diri kita, tidak ulang kesilapan yang sama itu, ketika kita buat kesilapan yg sama itu, ketika itu kita beriman.. :) :)
"Ya Allah jauhkan aku dan tuan empunya soalan ini dan sekelian kaum muslimin muslimat dari mengulang2 kesilapan kami yg akhirnya menimbulkan kemurkaan mu Allah..sesungguhnya Engkau Maha Pengampun Lagi Maha Mengasihani.."

3. Setiap kita orang islam akan tak lepas dari buat salah dan silap..kan??
maka Nabi SAW yang syg kat kita ada sebut bahawa
خير الخطائين أتوابون "Sebaik-baik org yg buat salah adalah yg bertaubat.."
jadi bila kita nk bertaubat, kan salah satu syaratnya ialah berazam utk tidak ulang lagi kesalahan yg sama agar taubat kita diterima Allah SWT yang Maha Pengampun itu.. :) :)

mcm mn??insyaAllah sama2 kita perbaiki diri..boleh na.. :) :)

sumber>>facebook Ust. Don

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...