Saturday, September 11, 2010

Tuntutlah Ilmu hingga ke China

Malam itu Anthony berbaris bersama jemaah yang lain untuk solat Isyak dan Tarawih. Kali ini bukan hanya untuk merasa pengalaman, tetapi sebagai sujud pertama seorang insan yang pulang ke pangkuan Tuhan, diiringi keindahan bintang dan bulan kecil hiasan malam Ramadhan, di celah awan yang menurunkan gerimis iman, buat seorang teman bernama Anthony.

Kini, Anthony sudah berhijrah ke London. Beliau mendaftarkan diri membuat Diploma Pengajian Islam di sebuah kolej di London dan sms terakhirnya kepada saya, Muhammad Amin sudah beristerikan seorang Muslimah dari Tunisia.

ikuti keseluruhan kisahnya di sini.

________________________________________________

Kisah2 di atas sering kita dengar dan baca..kan..seorang yang lahir bukan sebagai Islam kemudiannya memeluk Islam dan menjadi lebih berilmu daripada seseorang yang lahir sebagai Islam...

Termenung saya sekejap tatkala membaca kisah ini...berbeza dengan diri kita yang sedia Islam sejak lahir..termasuk la diri ini...betapa jahilnya diri ini...masih banyak yang tidak tahu...mungkin kerana diri ini agak kurang menghayati Islam..

kalau diikutkan...dari kecik lagi dah belajar agama...kalau di rumah, masa belum sekolah lagi dah ikut abah solat...kelas agama pertama yang saya hadiri adalah masa darjah 1 (coz saya tadika cina)...sehingga la tamat sekolah menengah...masuk U ada jugak kuliah2 yang berkaitan dengan Islam..misalnya kelas Tamadun Islam...tapi tu la..ada yang tau tapi tak amal..mungkin diri ini memandang Pendidikan Islam hanya sekadar satu mata pelajaran...yang penting mesti dapat 'A'...ruginya la...Astaghfirullah hala'zim..

tapi selepas tamat pengajian?? dah takde mata pelajaran Pendidikan Islam dalam 'Jadual Waktu'...yang ada cuma...kerja...kerja...kerja...ilmu yang ada hanya sekadar masa belajar dulu2...setakat yang basic2 je

anda sendiri macam mana? masih terus menghadiri Majlis2 Ilmu? sentiasa menambah ilmu yang sedia ada? Alhamdulillah...yang pentingnya...amalkan ilmu tersebut...ini la pesan ustaz & ustazah kita dulu...kan...Kuliah2 agama ada di mana2 sahaja...di masjid, surau, tv, radio dan juga di internet ini , youtube, blog2, laman2 web, forum2...terpulang pada kita je tuk memanfaatkan kemudahan yang ada...

saya ingin menyeru diri ini & sedara seIslam sekalian...mari la kita sesama mencari & menuntut ilmu...agar lebih mengenali Allah & Rasul...dan bukan Islam hanya pada nama sahaja..."Tuntutlah Ilmu hingga ke China"

klik>> Ceramah Ustaz Kazim

wallahua'alam

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...