Monday, October 24, 2011

Musibah & Muhasabah





Perkongsian daripada seorg sahabat. "Andai ada masalah yang dilontarkan kpd Prof. Dr. Muhaya, dua soalan akan ditanyakan kembali kpd yg bertanya. Bagaimana dgn solat? Tutup aurat tak?"



Hmmm..agak menarik topik sembang2 kami di kantin hari ini.  Salah satunya adalah slot motivasi bersama Prof. Dr. Muhaya (IkimFM ; Sabtu 7pagi). Betul la jugak kan. Dua soalan yang sering diajukan oleh Prof. Dr. Muhaya merupakan kunci kebahagiaan dunia & akhirat, insyaAllah.


Kadang2 apabila kita dilanda musibah, kita terlupa untuk muhasabah. Kita sering mencari silapnya orang lain, tapi kita kurang mencari kesilapan diri sendiri.

Kurang bahagia, menyalahkan pasangan. Kurang rezeki, menyalahkan bisnes yang kurang menjadi dan terkadang menyalahkan bos yang tak menaikkan pangkat. Anak2 kurang menjadi, menyalahkan institusi persekolahan. Kita sering menyalahkan apa yang ada disekitar kita, kan? Kan ke, lebih baik melihat diri sendiri terlebih dahulu? Mencongak hubungan kita sesama manusia, hubungan kita dengan Allah.

Perbincangan kami diakhiri dengan satu kesimpulan. Andai dilanda musibah, muhasabah diri sendiri terlebih dahulu.  Jaga solat dan jaga aurat. InsyaAllah, yang lain-lain akan turut terjaga oleh Allah S.W.T.

wallahu a'lam.


No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...