Thursday, October 20, 2011

~Hukum Mewarnakan Rambut~



HUKUM PAKAI DAI (dye)

Dai ada 2 jenis, satu yg HALAL satu yang HARAM..maka yang HARAM tolak jauh2 dan yang ...HALAL come to the picture..ok.. :) maknanya sapa pakai yg HARAM hukum dia HARAM, dan sapa yg pakai dai HALAL ada 2 perbincangan..

1)Dai HALAL ada 2 jenis, satu yg lalu air satu yang tak lalu air..maknanya tembusla..atau dlm bahasa lain, air melalui dai itu...faham na??satu tembus satu tak..
yang tak tembus air, sapa yg pakai, maka hukum dia BOLEH tapi bila mandi wajib, WAJIB hilangkan dan tak hilang melainkan kena potong, maka potong rambut yg ada dai hukum dia WAJIB walaupun botak..ada pulak org kata sama mcm lelaki..dlm hal ni, potong itu WAJIB..maka kena potong..wallahu a'lam..

adapun yang pakai air tembus melalui dia, ada 2 perbincangan..

pakai atas tujuan apa??
1) Pakai sbb SUAMI suruh, maka kata DR Yusuf al-Qardhawi, Boleh pakai dengan syarat dia pompuan yg pakai tudung..maka jelas lah mmg utk suami..tapi klu dia free hair a.k.a. tak pakai tudung, hukumnya HARAM..boleh rujuk dlm al-halal wal-Haram fil Islam.. :)

2) pakai saja2 utk cantik, hukum dia, HARAM.wallahu a'lam..



sambungan...


maka di sini jelas..tak dak sebab yang bleh bagi org perempuan yg nak pakai dai ke rambut klu dia adalah seorang perempuan yg mendedahkan aurat khususnya rambut..wallahu a'lam..

TAMBAHAN..bagi setengah pendapat ulama'(bila kata mcm ni, maknanya ada pilihan lah..boleh amik yg 1 atau yg ni..ok..jelasna..)
hukum pakai dai adalah HARAM sbb berdalilkan kepada firman Allah, "...jangan mengubah ciptaan Allah..." maka Allah melarang kita ubah ciptaan Allah dan ulama' mengatakan larangan ini adalah laranag kepada HARAM..takkan lah Allah tak pandai bagi rupa kita cantik dgn bagi rambut kita ikut colour ori smp kita kena buat warna pulak nk bagi jadi cantik..klu kita pakai sbb nk cantik maknanya Allah tak pandai la buat kita rambut colour hitam..Allah...Allah tu kan maha berkuasa dan maha Bijaksana lagi Maha Mengetahui...
Ya Allah ampunilah dosa kami semua..amin ya Rabb,..







sumber: mukabuku Ust. Don Daniyal Don Biyajid

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...